بیماریهای روده باریك

شامل بیماریهایی میشوند كه عمدتا روده باریك را گرفتار میكنند و منجر به اختلال در هضم و جذب مواد غذایی میشوند و حتما نیاز به بررسی و درمان دارند.

انواع بیماریهای روده باریك

١-سندرم روده تحریك پذیر كه ١٥٪‏بالغین را گرفتار میكند و با ایجاد مشكلات گوارشی متعدد زندگی روزمره را مختل میكند.علت بیماری نامشخص است

٢-بیماری كرون كه یك بیماری خودایمنی است یعنی بدن به خود حمله میكند ومیتواند هرقسمتی از دستگاه گوارش را مبتلا كند.علت آن نامشخص است هرچند

٣- بیماری سلیاك كه در واقع عدم تحمل به گلوتن كه یك پروتئین است وجود دارد و منجر به صدمه به روده باریك میشود.

٤- انسداد روده

علل بیماریهای روده باریك

در بیماری روده تحریك پذیر با وجود علایم متعدد علت مشخصی یافت نمیشود و در مورد بیماری كرون هم اینگونه است هرچند كه در افراد سیگاری با سابقه فامیلی بیماری كرون و همچنین در افراد یهودی بیشتر دیده میشود.
در بیماری سلیاك علت وجود حساسیت به ماده گلوتن موجود در بعضی مواد غذایی است و باعث صدمه به مخاط روده میشود.

علایم بیماریهای روده ای

در تمام این بیماریها علایمی مثل یبوست، اسهال، نفخ و بزرگی شكم و استفراغ دیده میشود و اگر غلایم همراه با خونریزی و تب و كاهش وزن همراه باشد بررسی سریعتری را میطلبد.

تشخیص بیماریهای روده ای

در مورد روده تحریك پذیر همراهی درد شكم همراه با تغییرات تعداد دفع و همچنین تغییر قوام مدفوع همراه با نفخ و بزرگی شكم برای تشخیص كافی است.

در مورد كرون علاوه بر علایم بالینی به كمك رادیوگرافی و سی تی اسكن و كولونسكپی و بیوپسی تشخیص قطعی میشود.

در مورد بیماری سلیاك تست های خون و بیوپسی روده تشخیص را قطعی میكند.

درمان بیماریهای روده ای

اولین قدم اصلاح نحوه زندگی و تغذیه است بطوریكه باید از استرس و خستگی دوری كرد و ازامواد غذایی كه باعث تشدید بیماری میشود دوری نمود

در مرحله بعد داروها است كه مثلا در موارد اسهال از داروهای ضد اسهال و در مورد یبوست از داروهای مسهل و فیبر استفاده شود.

در مورد بیماری سلیاك استفاده از مواد غذایی فاقد گلوتن ضروری است.

پیش آكهی بیماریهای روده ای

بسته بعلایم بیماری و پیشرفت بیماری و تشخیص درست و بموقع و درمان مناسب دارد.