Call-2

خونریزی از مقعد

تعریف خونریزی از مقعد

هرگاه بعد از مدفوع لكه خون روی دستمالی كه با آن خود راخشك میكنیم دیده شود آنگاه دچار خونریزی از مقعد شده ایم وهرچند معمولا چیز مهمی نیست اما وقتیكه مقدار زیادی خون دفع شود مشكل زا است و علل متعددی دارد ولی شایعترین عامل آن همورویید میباشد.

علایم خونریزی مقعدی كدامند؟

شایعترین علامت مشاهده خون روی دستمال توالت است و اگر رنگ خون روشن باشد خونریزی مربوط كولون و ركتوم است و اگر رنگ خون تیره باشد خونریزی مربوط به معده و روده باریك است.
دیگر علایم همراه خونریزی مقعدی شامل گیجی، ضعف و سرگیجه و درد مقعدی است.

علل خونریزی مقعدی كدامند؟

فیشر انال یا شقاق
یبوست
همورویید
پولیپ روده
بدخیمی های كولون و مقعد
التهاب های روده مثل كولیت و كرون
عفونتهای روده ای مثل سالمونلا

چه زمانی باید به پزشك مراجعه نمود؟

در هرموقع كه خونریزی مقعدی مشاهده شد باید به پزشك مراجعه نمود ودر مواردی كه با دردشكم و غش كردن همراه باشد یا مقدار خون زیاد باشد مورد اورژانسی میشود.

تشخیص بیماری خونریزی مقعد چگونه است؟

شرح حال بیمار و معاینه مقعدی و آزمایشات خون روتین و گاهی كولونسكپی برای تشخیص كافی است.

درمان خونریزی چگونه است؟

بسته به شدت خونریزی و علت آن متفاوت است. در موارد هموروییدهای درجه یك استفاده از لگن آبگرم و پماد كافی است اما در مورد هموروییدهای پیشرفته تر نیاز به اقدام جراحی یا لیزر میباشد. در موارد فیشر یا شقاق هم مثل همورویید اگر پاسخ به درمان دارویی ندهد نیاز به جراحی با لیزر دارد كه بصورت سرپایی انجام میگیرد.
درموارد یبوستهای مزمن استفاده از فیبر غذایی و ملین كمك میكند.
در موارد سرطانهای كولون وركتوم نیاز به جراحی و شیمی درمانی دارد.