قاروقورهاى شكم(صداهای روده ای)

منظوراز صداهای روده ای صداهای تولید شده توسط روده باریك بزرگ است كه حین عمل جذب اتفاق می افتد و شبیه عبور آب از لوله است و در هر فرد سالمی شنیده میشود هر چند گاهی بعلت بیماری تشدید میشود و یا اصلا از بین میروند.

علایم همراه صداهای روده ای

صداهای روده ای به تنهایی مشكل زا نیستند اما همراهی انها با تهوع ، استفراغ، اسهال مكرر، یبوست، مدفوع خونی، كاهش وزن ناگهانی و شدید نیاز به بررسی دقیق دارد و باید در اسرع وقت به پزشك مراجعه كرد.

علل صداهای روده ای (قار و قورهای شکم)

این صداها بعلت عبور آب ،غذا و هوا از روده است همچنین حركات عضلانی جدار روده كه غذاهای در حال جذب را مخلوط و به جلو میراند.
گاهی هنگام گرسنگی صداهای روده ای و تحت تاثیر مواد شبه هورمونی ترشح شده از مغز كه باعت تحریك خوردن میشود ایجاد میگردد كه در این مورد خاص صدای شنیده شده بعلت حركات عضلات جدار روده به تنهایی است.

صداهای روده به دو دسته هیپراكتیو یا تشدید شده و هیپواكتیو یا كاهش یافته تقسیم میشوند و هیچكدام اینها به تنهایی نشانه بیماری نمیباشند مثلا كاهش صداهای روده در مصرف بعضی داروها مثل كدئین،بیهوشی عمومی، جراحیهای شكمی،تابش اشعه ایكس و صدمه به روده دیده میشود همچنین تشدید صداهای روده بعلت زخمهای گوارشی،آلرژی غذایی،عفونتهای روده ای منجر به اسهال،مصرف ملین ها،خونریزی دستگاه گوارش و بیماریهای التهابی روده مثل كولیت و كرون دیده میشود. آزمایشات لازم برای تشخیص علل صداهای روده:

رادیوگرافی ساده شكم

اندوسكپی و كولونسكپی

تست های خونی برای تشخیص عفونت

درمان صداهای روده ای

صداهای معمولی نیاز به درمان ندارد اما اگر شدید و مزاحم باشند میتوان با كم كردن مصرف حبوبات مثل نخود و لوبیا، كم كردن مصرف میوه جات،كم كردن مصرف نوشیدنیهای شیرین و لبنبات و اصلاح عادت غذایی مثل ارام و جویده خوردن غذا و مصرف نكردن آدامس كه هوای زیادی وارد معده میشود كمك به بهبود آن نمود.

صداهای روده ای و موقعیتهای اورژانس(قار و قورهای شکمی)

اگر این صداها همراه صدمه به روده، خونریزی و انسداد روده باشد نیاز به بستری شدن در بیمارستان و اقدامات ارلیه مثل قطع تغذیه،گذاشتن لوله معده و اصلاح املاح بدن دارد و در مواردی كه با اینكارها بهتر نشوند نیاز به جراحی میشود مثل انسداد كامل روده.

پیش آگهی صداهای روده ای(قار و قورهای شکمی)

معمولا در اكثر موارد موضوع مهمی نیست و با اقدامات ساده بهتر میشود هر چند كه در موارد كمی نیاز به دخالت های تشخیصی و حتی جراحی دارد.