بیماری کرون

بیماری کرون(به انگلیسی: Crohn's disease) یکی از مشکلات التهابی روده میباشد که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود که می‌تواند هر قسمتی از لوله گوارش را درگیر کند هرچند بیشتر روده باریک درگیر میباشد بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را درگیر سازد و حتی سبب فیبروز شود.
شایع‌ترین ناحیه درگیر ایلئوسکال است بین ضایعات بیشترنواحی سالم وجود دارد این بیماری تظاهرات خارج روده‌ای نیز دارد مانند آرتریت و ضایعات پوستی.

علل بیماری کرون

علت بيماري کرون ناشناخته میباشد اطلاعات موجود درباره اين بيماری گویای آن است که بيماری در میان اقوام و گروه هاي خاص بيشتر از گروه هاي ديگر ديده مي شود و اين دلالت بر آن دارد که فاکتورهای ژنتيک در بروز بيماری میتواند نقش داشته باشد. باور بر اين میباشد که در اشخاصی که از نظر ژنتيکي، حساس هستند سيستم ايمني بدن بوسیله ی يک محرک تحريک شده و سبب التهاب در دستگاه گوارش مي شود. همچنين باکتری و غذای موجود در دستگاه گوارش نيز درسبب بروز بيماری نقش دارند.

نشانه‌های بیماری کرون

بیماری کرون بیشتر ماه‌ها یا سال‌ها قبل از تشخیص بیماری وجود دارد و شاید در کودکان، تأخیر رشد تنها نشانه ظاهری بیماری باشد. علایم این بیماری از قبیل کم شدن وزن قابل توجه، تب متناوب، اسهال مزمن آبکی و دردهای شکمی به ویژه در ناحیه یک چهارم راست پایینی شکم میباشد که با اجابت مزاج تسکین نمی‌یابد.
عوارض بیماری
زخم‌های دهانی
شقاق مقعد
التهاب عنبیه
اسهال چرب
کم خونی به دلیل خونریزی روده
ورم ملتحمه
به وجود آمدن آبسه یا فیستول
خونریزی های گوارشی
باریک شدن مجرای روده
کمبود ویتامین B12 و ویتامین‌های A ، E ، D و K
زردی و خارش
سنگ‌های ادراری
آرتریت التهاب مفاصل
سوءتغذیه و رنگ پریدگی

بیماران باید غذاهای چرب و سرخ کرده را نخورند و از سس‌های سنگین و چرب که حاوی خامه، کره یا مارگارین هستند، پرهیز کنند.

تشخیص بیماری کرون

در بیشتر موارد اين بيماری ناحيه انتهايی روده کوچک و روده بزرگ را درگير مي کند و التهاب در اين منطقه مي تواند سبب ايجاد فيستول، سوراخ شدن ديواره روده يا تنگ شدن دستگاه گوارش و انسداد شود که تشخيص آن براساس علامتهای بالينی، معاينه فيزيکی، تصوير برداری روده و تست های آزمايشگاهي صورت مي گيرد.

درمان بیماری کرون

انتخاب دارو به ناحيه درگير در دستگاه گوارش و علائم موجود بستگي دارد، اين پزشک فوق تخصص، سولفاسالازين، آمينوساليسيلات، گلوکوکورتيکوئيد و داروهای تعديل کننده سيستم ايمنی را از داروهايی ذکر می کند که می تواند در درمان بيماری کرون موثر باشد.
با گذشت زمان اختلالات روده ای و التهاب مداوم مي تواند سبب اختلالات ثانويه در سلامت شخص شود که خوشبختانه بسياری از اين اختلالات توانایی پيش بينی و پيشگيری میباشد و در صورت بروز بیشتر با موفقيت درمان مي شود.

وعده های غذايی را در دفعات بيشتر و حجم کمتر استفاده شود، افزايش دريافت ويتامين دی و کلسيم به خاطر نقش آنها در ساختمان استخوان سازی، توصيه می شود.  به گفته وي بيمار بايد غذاها را درستی بجود و از مصرف داروهای التهابی غيراستروئيدی(مانند پروفن و...) به دليل اين که بيماری را بدتر می کنند، اجتناب کند.

پولیپ های خوش خیم روده بزرگ

همانطور كه از نامشان مشخص است احتمال بدخیمی در آنها بسیار كم است و انواع آن عبارتند از:

١-پولیپ  hyperplastic

معمولازیر نیم سانتیمتر اندازه دارند و در سیگمویید و ركتوم دیده میشوند و متعدد وبدون علامت است و به رنگ مخاط نرمال میباشد و رشد آهسته دارند اما باید برداشته شوند و برای نمونه برداری ارسال شود.

٢- پولیپ hamartomas

معمولا تجمعی از بافت طبیعی میباشد و معمولا متفرد میباشد.

٣-پولیپ juvenile polyps

معمولا در كودكان زیر ده سال دیده میشودو در پسران شایعتر از دختران است و شایعترین تومور كولوركتال در كودكان است و در ٨٠٪‏ موارد در ركتوم دیده میشود و اكثرا بزرگتر از یك سانتیمتر هستند و هیچكاه بدخیم نمیشوند وبعد از كولونسكپی و برداشتن آن و پاتولوژی كه آن را تایید كند نیاز به كار دیگری ندارد.یكنوع نادر بیماری بنام juvenile polyposis syndrom  وجود دارد كه امكان بدخیمی و مرگ و میر در آن وجود دارد و با خونریزی و كمخونی همراه با ریزش تكه ای مو، كوچك شدن جمجمه، لب و كام شكری ومشكلات كلیه و رحم است و نیاز به برداشتن همه پولیپها و پیگیری دارد.

٣-peutz-jegher's polyps

یك بیماری نادر اتوزومال غالب است و در سراسر دستگاه گوارش دیده میشود و همراه با پیگمانتاسیون دهان و لب و صورت و كف دست و اندام تناسلی همراه است. معمولا پولیپها پایه دار و بزرگ هستند و شایعترین علامت درد شكم و انسداد بخاطر خود بولیپ  یا انتوساسپشن است و تشخیص با توجه به سابقه فامیلی و پیگمانتاسیون است.

٤- پولیپهای التهابی یا كاذب

همانطور كه از نامش پیداست بدنبال بیماریهای التهابی مثل كولیت و كرون بوجود می آید و نیاز به بررسی و نمونه برداری دارد.

٥- پولیپهای لنقوییدLymphoid

از نوع خوشخیم بوده و بصورت منطقه ای یا منتشر در انتهای ایلیوم و ركتوم دیده میشود و تشخیص با نمونه برداری انجام میشود و نیاز به مار خاصی ندارد.

پولیپهای با احتمال بدخیمی یا neoplastic

كه به اینها adenomas گفته میشود و شایعترین پولیپ میباشد و احتمال بدخیمی با اندازه و نوع بافتی آنها وشدت دیسپلازی یا تغییر بافتی آنها ارتباط مستقیم دارد.

انواع adenoma:

١- نوع توبولار(tubular)

كه شایعترین نوع است ٨٠٪‏ موارد آدنوم و در ٥٠٪‏ موارد در ركتوسیگمویید و بصورت منفرد دیده میشود و احتمال بدخیمی در اندازه های زیر یك سانتیمتر نادر است.

٢- نوع ویلوس(villous)

یك درصد آدنوما از این نوع است و معمولا در ركتوم و سیگمویید و بصورت بدون پایه یا sessile بوده و احتمال بدخیمی در اندازه های بزرگتر از چهار سانتیمتر ٤٠٪‏ است

٣- توبولوویلوس(tubulovillous)

٥-١٠٪‏ آدنوم ها را شامل میشوند و تركیب بافت villous و tubular میباشد و هرچه میزان بافت villous آن بیشتر باشد احتمال تبدیل به بدخیمی بیشتر است.

علایم بالینی

خونریزی مقعدی شایعترین علایم است و تغییرات اجابت مزاج و دفع مخاط یا بلغم در آدنومهای ویلوس بزرگ بیشتر دیده میشود. در مواردی بیرون زدن توده از مقعد دیده میشود

تومورهاي خوش خيم كولون و ركتوم( روده بزرگ)

تعريف پوليپ:

يك توده با حدود مشخص كه بداخل لوله روده رشد مي يابد و گاهي داراي پايه مشخصي است كه به آن نوع پايه دار يا pedunculated گويند و گاهي بدون پايه يا sessile گويند.

علت بوجود آمدن پوليپ:

به علت رشد بيش از حد بافتي و يا بعلت التهاب بافتي بوجود مي آيد و در اين فرم معمولا احتمال بدخيمي ندارد. در موارد ديگر علت ايجاد پوليپ ديسپلازي يا بدسازي است كه بنام پوليپهاي آدنوماتو ميباشد و قابليت تبديل به بدخيمي را دارند.

در مواردي علت پوليپ عضلات يا بافت چربي يا اعصاب جدار روده هستند و پوليپهاي مزانشيمي يا جداري را تشكيل ميدهند.

در اكثر موارد پوليپ ها منفرد بوده با افزايش سن تعداد آنها بيشتر ميشود.

تقسيم بندي پوليپ هاي روده:

١- پوليپهاي بدون احتمال بدخيمي شامل پوليپهاي juvenile با جوانان و كودكان، پوليپهاي hamartomas، پوليپهاي التهابي، پوليپهاي lymphoid,l و پوليپهاي peutz-jegher's.

٢- پوليپهاي با احتمال تبديل شدن به بدخيمي يا neoplastic شامل adenoma , tubular adenoma, villous adenoma و tubulovillous adenoma

٣- پوليپهاي جداري يا mesenchymal شاملlipoma وleiomyoma و neuroma  و angioma

توضيحات تكميلي درباره هركدام از انواع پوليپ را در مقالات بعدي پيگير باشيد. به اميد زندگي سالم تر و سلامتي با پيشگيري از بيماريها.

انگل روده

انگل موجود جانداری میباشد که داخل موجود زنده دیگری زندگی می‌کند و از آن تغذیه می‌کند. منظور از انگل روده، موجودات زنده ریزی است که معمولا کرم روده هستند و از مواد غذایی بدن شما تغذیه می‌کنند.

انواع انگل های روده ای

انگلهای روده‌ای انواع بسیاری و با عوارض گوناگونی مشاهده می‌شوند که در زیر به چند مورد مهم آنها اشاره میشود.

اکسیور (کرمک)

اکسیور که بآن کرمک هم می‌گویند بشکل انگل انسان در کلیه نقاط جهان دیده می‌شود.
علامت مشهود ابتلاء در اثر مهاجرت کرم ماده بارور از سوراخ مخرج به خارج ظاهر می‌شود.
در نتیجه خروج کرم و حرکت آن در ناحیه مقعد ایجاد تحریک و خارش جلدی مینماید و کودکان مبتلا با خاراندن نشیمن ایجاد زخم و خونریزی می‌کنند که با اضافه شدن باکتریها شاید زخم چرکی شود.
خارش معمولاً خیلی شدید و هنگام شب بیشتر است.

سرایت کرمک

در اثر خاراندن نشیمنگاه تخم انگل در زیر ناخن‌ها جمع میشود و یا به انگشتان کودک مبتلا می‌چسبد کودک با گذاشتن انگشتان خود در دهان تخم انگل را داخل دستگاه گوارش خود می‌کند که این تخم تبدیل به کرم شده و این عمل را خودآلودگی می‌گویند این انگل توسط آب و غذای آلوده، البسه و ظروف آلوده، هوا و خاک آلوده هم سرایت می‌کند.

تنیا (کرم کدو)

کرم کدو از راه استعمال گوشت خام و نیمه پخته گاو و یا خوک بیماری انسان سرایت می‌کند.
شکلی که از گاو سرایت می‌کند، بیماری طولانی میباشد که سبب ناراحتی و ضعف و کم ‌خونی شدید بیمار می‌شود.

لارو (نوزاد)

این کرم در گوشت آلوده گاو و گوساله بزرگی سرسنجاق و حتی نخود هم دیده می‌شود و دارای رنگی کدر و یا سبز رنگ است.
این نوع کرمها بندبند میباشند و سر آنها دارای چنگک و قلابهای مخصوص می‌باشد،‌خیلی ریز بوده و به راحتی دفع نمی‌شود، اما بیشتر در حال تکثیر است و بعد از مدتی بندها مرتباً‌ از راه مدفوع خارج میشوند.

اسکاریس

کرمی دراز، استوانه‌ای شکل و دو انتهای آن باریک برنگ سفید شیری یا گلی رنگ است.
آسکاریس ماده بالغ بطول ۲۰ تا ۴۵ سانتیمتر و بقطر ۳ تا ۶ میلی ‌متر است آسکاریس نر از ماده کوتاهتر و بطول ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر و بقطر ۲ تا ۴ میلیمتر است.
این کرم تخم‌ گذار است.

پیشگیری از ابتلا به انگل‌ها

بهترین روش مقابله و پیشگیری از ابتلا به آلودگی‌های انگلی، توجه به رعایت بهداشت شخصی،‌ بهداشت محیط و مواد غذایی است.
البته در شرایط دچار شدن شخصی در خانواده به نوعی از انگل، بقیه اعضای خانواده نیز باید تحت درمان‌های ضدانگلی قرار بگیرند.
دقت بهداشتی در پخت کامل گوشت، شست‌وشوی کامل میوه و سبزیجات، شست‌وشوی مکرر دست‌ها با آب و صابون، بویژه قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها، جوشاندن آب آشامیدنی نامطمئن و نیز آموزش کودکان به شستن دست‌ها با آب و صابون بعد از بازی در محیط‌های باز در پیشگیری از آلودگی‌های انگلی بسیار موثر میباشد.

علائم انگل روده

مهمترین علایم این بیماری اختلالات دستگاه گوارش (درد شکم،‌ تهوع، استفراغ، ‌پرآبی دهان، پرخوری،‌ لاغری) اختلالات دستگاه تنفس و همچنین اختلالات عصبی مانند لرزش و تشنج، عصبانیت و زودرنجی، دیدن خوابهای آشفته،‌ پریدن از خواب، سردرد و سرگیجه است.
تخم این انگل از راه آب، خاک و غذای آلوده وارد بدن میشود.

نشانهای وجود کرم در شکم

علائمی در بیمار پیدا است که گواه بر وجود کرم در شکمند و شامل نشانیهای عمومی و خصوصی هستند.
1- عرق بیمار بسیار سرد و بد بو است .
2- صدایش می افتد.
3- ممکن است شکم باد کند ،از درد بر انگیزد ،کشیده شود و شبیه بیمار استسقایی گردد و مانند اینست که شکم سفت و سخت شده است .
4- امکان دارد که بیضه های بیمار ورم کنند.
5- چهره و چشمان بیمار رنگ برنگ می شود ،گاهی رنگ از صورت و چشم می پرد و گاهی به حالت طبیعی بر می گردد.
6- نبضش ضعیف می شود و در حالت هیجان آنقدر ناتوان می شود که گویی نمی زند.
7- اگر بیماری ناشی از کرم شکم شدت یابد و درد شکم زیاد شود ،بیمار بر زمین می افتد و به تشنج گرفتار می شود.
8- گاهی اصلا اشتهای خوراک ندارد و گاهی خارج از حالت طبیعی اشتها دارد .
9- لب بیمار شبها تر و رطوبی ودر روز خشک است ،بیمار در روز هرگاه و ناگاهی ناچار لبها را با زبانش تر می کند.
10- اکثر اوقات تو گویی بیمار چیزی در دهان دارد و می جود و می خواهد زبان را از دهان بیرون آورد.
11 – لعاب از دهن جاری است .
12- شاید بیمار تشنه باشد و از آب خوردن تشنگی فرو ننشیند.
13- کسی که کرم در شکم دارد غمگین است ،سرحال نیست،حرف زدن را زحمت می بیند،مانند کسانی است که بسیار خشمگین و بد اخلاق هستند ، ممکن است پرت و پلا نیز بگوید.
14- اگر از خواب بیدارش کنند آزرده می شود .
15- وقت غذا خوردن دلش به هم می آید و از خوراک راضی نیست.
16- اکثر اوقات و بویژه در شب دندانها را بر هم می ساید .
17- بیمار در اثنای خواب خمیازه می کشد و سر و صدا راه می اندازد (در خواب فریاد می کشد).
18- نشانهای بیماری سر سام گرم در بیمار دیده می شود.
19- افسرده و اندوهگین است و سرحال نیست .20- اکثرا مدفوع بیمار تر و رطوبی است.