تفاوت اصلی فیستول مقعد با آبسه مقعد

فیستول و آبسه مقعد چیست و چگونه شکل می گیرند

آخرین مرحله گوارش جمع‌آوری و عبور مواد زاید جامد از بدن است. این مواد (که از آب و مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم و توسط بدن ما گرفته شده‌ است) در راست ‌روده جمع می‌شوند و سپس از میان مقعد به بیرون رانده می‌شوند. درون مقعد دارای غدد و چهار تا شش کریپت می باشد. گاهی اوقات یکی از این بخش ها با مدفوع پر می شود که می تواند باعث غدد آلوده و ایجاد آبسه انکوکتی شود. آبسه یا خود به خود باز می شود و یا تخلیه می شود و از بین می رود. فیستول یک دستگاه با دهانه باز است که زیر پوست مقعد ، بیرون از بدن شکل می‌گیرد. نیمی از مواردی که در آن یک آبسه رخ داده و تخلیه شده‌است، فیستول در جایی که عفونت آبسه خالی می‌شود شکل می‌گیرد. فیستول بدون درمان التیام پیدا نمی‌کند و تنها را درمان فیستول برداشتن بخشی است که عفونت از آن شروع شده است.

علائم آبسه مقعد

داشتن یک آبسه انکوکتی معمولا پیش از ایجاد یک فیستول پیش می آید. نشانه های آبسه انکوکتی عبارتند از:

• احساس مبهمی از ناراحتی
  • تورم و ناراحتی در اطراف یا نزدیک مقعد
  • قرمزی در اطراف ناحیه
  • زهکشی از چرک یا مایع از منطقه

فردی که این علائم داشته باشد باید پزشک خود را در جریان بگذارد تا اطمینان حاصل شود که فیستول به علت عفونت ایجاد نشده است.

علل و عوامل خطر فیستول

بزرگترین عامل در اینکه آیا یک فرد فیستول را توسعه می دهد این است که آیا آنها آبسه انارکال داشته اند یا خیر.

تشخیص فیستول یا آبسه مقعدی

یک پزشک تاریخچه بیمار را می گیرد و یک معاینه برای تعیین وجود فیستول انجام می دهد.

درمان ها

تراشه های فیستول باید درمان شوند زیرا آنها خودشان را درمان نمی کنند، اگر مدت زمان طولانی ای درمان نشده باشند، خطر ابتلا به سرطان در دستگاه فیستول وجود دارد.

روش های جراحی فیستول

بیشتر فیستول ها برای درمان بسیار ساده هستند. یا دستگاه یا فیستول می تواند باز شود یا دستگاه و بخش در داخل به طور کامل برداشته شوند. از آنجا که فیستول از طریق عضله اسفنکتر عبور می کند که کانال مقعدی را پوشش می دهد، باید جراحی فیستول را با دقت انجام داد تا مانع از برداشتن بیش از حد عمیق در عضله و اجازه نشتی از مدفوع گاز یا مایع شود. جراح تعیین می کند که چقدر فیستول قبل از شروع عمل جراحی برداشته است. اگر فیستول از طریق اکثر عضلات عبور می کند، جراح به جای جراحی تقسیم عضله، یک گروه لاستیکی یا ستون قرار می دهد. این کار باعث تقسیم تدریجی عضله در طول چند هفته می‌شود. هر دو روش از عملکرد عضلات محافظت می کند و احتمال بی اختیاری را کاهش می دهد.

تهیه و ترجمه توسط تیم کلینیک لیزر شفا

منبع: https://www.cedars-sinai.edu/Patients/Health-Conditions/Fistula.aspx

بیماری کرون

بیماری کرون(به انگلیسی: Crohn's disease) یکی از مشکلات التهابی روده میباشد که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود که می‌تواند هر قسمتی از لوله گوارش را درگیر کند هرچند بیشتر روده باریک درگیر میباشد بیماری می‌تواند تمام لایه‌های روده را درگیر سازد و حتی سبب فیبروز شود.
شایع‌ترین ناحیه درگیر ایلئوسکال است بین ضایعات بیشترنواحی سالم وجود دارد این بیماری تظاهرات خارج روده‌ای نیز دارد مانند آرتریت و ضایعات پوستی.

علل بیماری کرون

علت بيماري کرون ناشناخته میباشد اطلاعات موجود درباره اين بيماری گویای آن است که بيماری در میان اقوام و گروه هاي خاص بيشتر از گروه هاي ديگر ديده مي شود و اين دلالت بر آن دارد که فاکتورهای ژنتيک در بروز بيماری میتواند نقش داشته باشد. باور بر اين میباشد که در اشخاصی که از نظر ژنتيکي، حساس هستند سيستم ايمني بدن بوسیله ی يک محرک تحريک شده و سبب التهاب در دستگاه گوارش مي شود. همچنين باکتری و غذای موجود در دستگاه گوارش نيز درسبب بروز بيماری نقش دارند.

نشانه‌های بیماری کرون

بیماری کرون بیشتر ماه‌ها یا سال‌ها قبل از تشخیص بیماری وجود دارد و شاید در کودکان، تأخیر رشد تنها نشانه ظاهری بیماری باشد. علایم این بیماری از قبیل کم شدن وزن قابل توجه، تب متناوب، اسهال مزمن آبکی و دردهای شکمی به ویژه در ناحیه یک چهارم راست پایینی شکم میباشد که با اجابت مزاج تسکین نمی‌یابد.
عوارض بیماری
زخم‌های دهانی
شقاق مقعد
التهاب عنبیه
اسهال چرب
کم خونی به دلیل خونریزی روده
ورم ملتحمه
به وجود آمدن آبسه یا فیستول
خونریزی های گوارشی
باریک شدن مجرای روده
کمبود ویتامین B12 و ویتامین‌های A ، E ، D و K
زردی و خارش
سنگ‌های ادراری
آرتریت التهاب مفاصل
سوءتغذیه و رنگ پریدگی

بیماران باید غذاهای چرب و سرخ کرده را نخورند و از سس‌های سنگین و چرب که حاوی خامه، کره یا مارگارین هستند، پرهیز کنند.

تشخیص بیماری کرون

در بیشتر موارد اين بيماری ناحيه انتهايی روده کوچک و روده بزرگ را درگير مي کند و التهاب در اين منطقه مي تواند سبب ايجاد فيستول، سوراخ شدن ديواره روده يا تنگ شدن دستگاه گوارش و انسداد شود که تشخيص آن براساس علامتهای بالينی، معاينه فيزيکی، تصوير برداری روده و تست های آزمايشگاهي صورت مي گيرد.

درمان بیماری کرون

انتخاب دارو به ناحيه درگير در دستگاه گوارش و علائم موجود بستگي دارد، اين پزشک فوق تخصص، سولفاسالازين، آمينوساليسيلات، گلوکوکورتيکوئيد و داروهای تعديل کننده سيستم ايمنی را از داروهايی ذکر می کند که می تواند در درمان بيماری کرون موثر باشد.
با گذشت زمان اختلالات روده ای و التهاب مداوم مي تواند سبب اختلالات ثانويه در سلامت شخص شود که خوشبختانه بسياری از اين اختلالات توانایی پيش بينی و پيشگيری میباشد و در صورت بروز بیشتر با موفقيت درمان مي شود.

وعده های غذايی را در دفعات بيشتر و حجم کمتر استفاده شود، افزايش دريافت ويتامين دی و کلسيم به خاطر نقش آنها در ساختمان استخوان سازی، توصيه می شود.  به گفته وي بيمار بايد غذاها را درستی بجود و از مصرف داروهای التهابی غيراستروئيدی(مانند پروفن و...) به دليل اين که بيماری را بدتر می کنند، اجتناب کند.

تومورهاي خوش خيم كولون و ركتوم( روده بزرگ)

تعريف پوليپ:

يك توده با حدود مشخص كه بداخل لوله روده رشد مي يابد و گاهي داراي پايه مشخصي است كه به آن نوع پايه دار يا pedunculated گويند و گاهي بدون پايه يا sessile گويند.

علت بوجود آمدن پوليپ:

به علت رشد بيش از حد بافتي و يا بعلت التهاب بافتي بوجود مي آيد و در اين فرم معمولا احتمال بدخيمي ندارد. در موارد ديگر علت ايجاد پوليپ ديسپلازي يا بدسازي است كه بنام پوليپهاي آدنوماتو ميباشد و قابليت تبديل به بدخيمي را دارند.

در مواردي علت پوليپ عضلات يا بافت چربي يا اعصاب جدار روده هستند و پوليپهاي مزانشيمي يا جداري را تشكيل ميدهند.

در اكثر موارد پوليپ ها منفرد بوده با افزايش سن تعداد آنها بيشتر ميشود.

تقسيم بندي پوليپ هاي روده:

١- پوليپهاي بدون احتمال بدخيمي شامل پوليپهاي juvenile با جوانان و كودكان، پوليپهاي hamartomas، پوليپهاي التهابي، پوليپهاي lymphoid,l و پوليپهاي peutz-jegher's.

٢- پوليپهاي با احتمال تبديل شدن به بدخيمي يا neoplastic شامل adenoma , tubular adenoma, villous adenoma و tubulovillous adenoma

٣- پوليپهاي جداري يا mesenchymal شاملlipoma وleiomyoma و neuroma  و angioma

توضيحات تكميلي درباره هركدام از انواع پوليپ را در مقالات بعدي پيگير باشيد. به اميد زندگي سالم تر و سلامتي با پيشگيري از بيماريها.

پولیپ های خوش خیم روده بزرگ

همانطور كه از نامشان مشخص است احتمال بدخیمی در آنها بسیار كم است و انواع آن عبارتند از:

١-پولیپ  hyperplastic

معمولازیر نیم سانتیمتر اندازه دارند و در سیگمویید و ركتوم دیده میشوند و متعدد وبدون علامت است و به رنگ مخاط نرمال میباشد و رشد آهسته دارند اما باید برداشته شوند و برای نمونه برداری ارسال شود.

٢- پولیپ hamartomas

معمولا تجمعی از بافت طبیعی میباشد و معمولا متفرد میباشد.

٣-پولیپ juvenile polyps

معمولا در كودكان زیر ده سال دیده میشودو در پسران شایعتر از دختران است و شایعترین تومور كولوركتال در كودكان است و در ٨٠٪‏ موارد در ركتوم دیده میشود و اكثرا بزرگتر از یك سانتیمتر هستند و هیچكاه بدخیم نمیشوند وبعد از كولونسكپی و برداشتن آن و پاتولوژی كه آن را تایید كند نیاز به كار دیگری ندارد.یكنوع نادر بیماری بنام juvenile polyposis syndrom  وجود دارد كه امكان بدخیمی و مرگ و میر در آن وجود دارد و با خونریزی و كمخونی همراه با ریزش تكه ای مو، كوچك شدن جمجمه، لب و كام شكری ومشكلات كلیه و رحم است و نیاز به برداشتن همه پولیپها و پیگیری دارد.

٣-peutz-jegher's polyps

یك بیماری نادر اتوزومال غالب است و در سراسر دستگاه گوارش دیده میشود و همراه با پیگمانتاسیون دهان و لب و صورت و كف دست و اندام تناسلی همراه است. معمولا پولیپها پایه دار و بزرگ هستند و شایعترین علامت درد شكم و انسداد بخاطر خود بولیپ  یا انتوساسپشن است و تشخیص با توجه به سابقه فامیلی و پیگمانتاسیون است.

٤- پولیپهای التهابی یا كاذب

همانطور كه از نامش پیداست بدنبال بیماریهای التهابی مثل كولیت و كرون بوجود می آید و نیاز به بررسی و نمونه برداری دارد.

٥- پولیپهای لنقوییدLymphoid

از نوع خوشخیم بوده و بصورت منطقه ای یا منتشر در انتهای ایلیوم و ركتوم دیده میشود و تشخیص با نمونه برداری انجام میشود و نیاز به مار خاصی ندارد.

پولیپهای با احتمال بدخیمی یا neoplastic

كه به اینها adenomas گفته میشود و شایعترین پولیپ میباشد و احتمال بدخیمی با اندازه و نوع بافتی آنها وشدت دیسپلازی یا تغییر بافتی آنها ارتباط مستقیم دارد.

انواع adenoma:

١- نوع توبولار(tubular)

كه شایعترین نوع است ٨٠٪‏ موارد آدنوم و در ٥٠٪‏ موارد در ركتوسیگمویید و بصورت منفرد دیده میشود و احتمال بدخیمی در اندازه های زیر یك سانتیمتر نادر است.

٢- نوع ویلوس(villous)

یك درصد آدنوما از این نوع است و معمولا در ركتوم و سیگمویید و بصورت بدون پایه یا sessile بوده و احتمال بدخیمی در اندازه های بزرگتر از چهار سانتیمتر ٤٠٪‏ است

٣- توبولوویلوس(tubulovillous)

٥-١٠٪‏ آدنوم ها را شامل میشوند و تركیب بافت villous و tubular میباشد و هرچه میزان بافت villous آن بیشتر باشد احتمال تبدیل به بدخیمی بیشتر است.

علایم بالینی

خونریزی مقعدی شایعترین علایم است و تغییرات اجابت مزاج و دفع مخاط یا بلغم در آدنومهای ویلوس بزرگ بیشتر دیده میشود. در مواردی بیرون زدن توده از مقعد دیده میشود