درمان خارش مقعد

در واقع در خیلی از اوقات عامل اصلی خارش مقعد خود ما هستیم که با بی توجهی به سلامت جسم خود آن را ایجاد می نماییم. برخی مواقع بیماران با خاراندن بیش از حد مقعد با اجسام تیز و سخت مانند نوک ناخن باعث ایجاد خارش در آن ناحیه شده و کم کم موجب از بین رفتن پوست و گاها ایجاد زخم می گردد.

درمان خارش مقعد بستگی به علت مشکل دارد. و درمان ممکن است شامل اقدامات مراقبت از خود، تغییرات رژیم غذایی، درمان عفونت یا به ندرت جراحی نیاز باشد.

داروهایی که ممکن است کمک کند عبارتند از

هیدروکورتیزون - کرم یا پماد حاوی هیدروکورتیزون به منظور کاهش التهاب و خارش استفاده می شود.
پماد حفاظتی اکسید روی ( Desitin،  Balmex ) نیز ممکن است کمک کند.
آنتی هیستامین - اگر علائم شما در شب بدتر می شود پزشک شما ممکن است یک آنتی هیستامین برای کاهش خارش، تا زمانی که درمان های موضعی اثر کند تجویز نماید.
درمان ضد انگل - چند دارو برای درمان عفونت کرمک وجود دارد یک دوز واحد دارو ممکن است عفونت را درمان کند اما اغلب دوز دوم یک تا دو هفته بعد تکرار می شود.
با درمان مناسب، خارش مقعد در کمتر از یک هفته در بسیاری از افراد تسکین می یابد. خارش مقعدی که بیش از یک تا دو ماه ادامه یابد نیاز به ارزیابی توسط متخصص دارد.
محصولات مورد استفاده در درمان خارش مقعد مانند پماد، کرم، ژل، شیاف، فوم و پد در دسترس می باشد.
پماد، کرم، ژل - زمانی که اطراف مقعد مورد استفاده قرار می گیرد باید به صورت یک پوشش نازک استفاده شود.
بی حس کننده موضعی - بی حس کننده موضعی به طور موقت سبب تسکین درد، سوزش و خارش می شود استفاده از این محصولات باید به منطقه اطراف و انتهای مقعد محدود شده باشد. بی حس کننده موضعی می تواند سبب واکنش های آلرژیک با سوزش و خارش شود. بنابراین، اگر سوزش و خارش افزایش یابد باید استفاده از بی حسی موضعی متوقف شود.

نمونه هایی از بی حس کننده موضعی عبارتند از

بنزوکائین 5٪ تا 20٪
الکل بنزیل 5٪ تا 20٪
dibucaine 0.25٪ به 1.0٪ (Nupercainal)
dyclonine 0.5٪ به 1.0٪
لیدوکائین (Xylocaine) 2٪ تا 5٪
pramoxine 1.0٪
تتراکائین 0.5٪ به 5.0٪
مواد قابض - مواد قابض باعث انعقاد ( تجمع ) پروتئین ها در سلول های پوست اطراف مقعد و یا بافت پوشاننده کانال مقعد می شود. این عمل سبب خشکی پوست که به نوبه خود به تسکین سوزش، خارش و درد کمک می کند.

نمونه هایی از مواد قابض عبارتند از

کالامین 5٪ تا 25٪
اکسید روی 5٪ تا 25٪
ضد عفونی کننده ها - ضد عفونی کننده ها مانع از رشد باکتری ها و موجودات دیگر می شود. با این حال، معلوم نیست که آیا ضد عفونی کننده ها موثرتر از آب و صابون باشد.
نمونه هایی از ضد عفونی کننده ها عبارتند از:
اسید بوریک
hydrastis
فنل
کلرید benzalkonium
کلرید cetylpyridinium
کلرید benzethonium
رزورسینول
کراتولیتیک ها Keratolytics - مواد شیمیایی که باعث از هم پاشیدن لایه های بیرونی پوست می شود و این فروپاشی اجازه می دهد تا داروهایی که در مقعد و اطراف مقعد استفاده می شود به بافت های عمیق تر نفوذ بیشتری پیدا کند.

دو keratolytics تایید استفاده می شود:
آلومینیوم کلردکسی آلانتوئینات (alcloxa) 0.2٪ به 2.0٪
رزورسینول 1٪ تا 3٪
ضد دردها - فرآورده های ضد درد، مانند محصولات بی حس کننده، تسکین دهنده درد، خارش و سوزش با فشار روی گیرنده های درد در اعصاب می شود.
نمونه هایی از مسکن ها عبارتند از:
منتول 0.1٪ به 1.0٪ (بیشتر از 1.0٪ است توصیه نمی شود)
کافور 0.1٪ به 3٪ (بیشتر از 3٪ توصیه نمی شود)
juniper tar 1٪ تا 5٪
تنگ کننده های عروقی - منقبض کننده مواد شیمیایی شبیه اپی نفرین، اعمال شده به مقعد، سبب منقبض شدن شریان و عروق خونی را کوچک تر می کند که ممکن است تورم را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است درد و خارش به علت اثر بی حس کننده ملایم خود کاهش دهد.
منقبض کننده های شریانی اعمال شده به منطقه اطراف مقعد - بر خلاف تنگ کننده های عروقی که به صورت خوراکی یا تزریق مصرف می شود با یک احتمال، سبب ایجاد عوارض جانبی جدی مانند فشار خون بالا، عصبی بودن، لرزش، بیخوابی و تشدید دیابت یا پرکاری تیروئید می شود.

نمونه هایی تنگ کننده های عروقی عبارتند از:

سولفات افدرین 0.1٪ به 1.25٪
اپی نفرین 0.005٪ به 0.01٪
فنیل افرین 0.25٪
مواد محافظ - مواد محافظ از تحریک منطقه اطراف مقعد با تشکیل یک مانع فیزیکی بر روی پوست جلوگیری می کند و مانع از تماس مایع یا مدفوع خارج شده از مقعد با پوست می شود. لذا خارش، درد و سوزش را کاهش می دهد.
نمونه هایی از مواد محافظ عبارتند از:
ژل هیدروکسید آلومینیوم
کره کاکائو
گلیسیرین
kaolin
روغن های معدنی ( Balneol )
وازلین سفید
لانولین
نشاسته
اکسید روی (  Desitin) و یا کالامین ( که حاوی اکسید روی ) در غلظت های تا 25٪ می باشد
روغن کبد ماهی cod یا روغن کبد کوسه ماهی اگر مقدار ویتامین A 10000 واحد USP / روز باشد