مقعد و نشیمنگاه با لیزر شفا توسط پزشکان متخصص و جراح عمومی و بیماری های مقعد

hazine

tashilat

drsay

طی تجربه 25 ساله طبابت، همگی ما یک مطلب بسیار مهم در برخورد با بیماران مختلف را مشاهده نموده ایم و آن ترس و خجالت از مراجعه به پزشک در مراحل اولیه بیماری و اقدام به درمانهای سرخود و غلط است و بیماری ای که براحتی قابل درمان است تبدیل به یک مشکل بزرگ و صعب العلاج میگردد.

اکثر بیماران فکر میکنند اگر به پزشک مراجعه نمایند به آنها توصیه عمل جراحی میشود حال آنکه اکثریت بیماری های مقعدی در ابتدای شروع که علائم خفیف دارند براحتی با توصیه های دارویی و تغییر رفتار در شیوه زندگی و غذایی بهبود می یابند اما متاسفانه مراجعه به پزشک را به تاخیر می اندازند.

نکات کلی

نکات کلی راجع به بیماریهای مقعد -هموروئید ، بواسیر ، فیشر ، سینوس موئی ، شقاق ، یبوست

برطبق بررسی های بعمل آمده در مراجعین به مطب که طی یک دوره 7ساله انجام شده است افراد با هر درجه از تحصیلات معمولا دچار هر مشکلی اعم از سوزش ، درد و خونریزی در ناحیه آنال یا مقد و اطراف آن می شوند به اشتباه از آن بعنوان هموروئید یا بواسیر یاد می کنند درحالیکه اکثریت غریب به اتفاق آنان دچار مشکلات دیگر علی الخصوص شقاق (فیشر) می باشند (90% موارد مراجعین به مطب دچار شقاق می باشند و اکثرا با درد وبه میزان کمتری با درد و خونریزی مراجعه میکنند) بنابراین توصیه میشود دچار هر علامتی در نشیمنگاه هستید حتما قسمت فیشر یا شقاق را مطالعه نمائید.

واقعیت بعدی آماری حکایت از خود درمانی و یا توصیه درمانی ازطریق اطرافیان می باشد بطوریکه اکثرا قبل از مراجعه به پزشک یک یا چند دوره از پماد و قرص به توصیه اطرافیان و از داروخانه تهیه و استفاده می کنند که نه تنها موثر نبوده بلکه منجر به و باعث پیشرفت بیماری می گردد.

متاسفانه برخی ار بیماران مبتلا به بیماری های مقعدی به دلیل خجالت و ترس به پزشک مربوطه مراجعه ننموده و این امر سبب وخیم تر شدن بیماری های آنها و همچنین سخت تر شدن مراحل درمان آنان می گردد از این رو اکیدا توصیه می نمائیم هنگام مشاهده علائم بیماری های مخرج مانند درد ، سوزش ، خونریزی در ناحیه مقعد در هنگام اجابت مزاج ، بزرگ شدن دهانه مخرج و احساس درد در این قسمت سریعا به پزشک معالجه نمایید.

توصیه متخصصین در جهت درمان و پیشگیری بیماری های مقعدی - بواسیر ، هموروئید ، یبوست و شقاق

امروزه شیوع انواع بیماری های واگیر دار و غیر واگیر دار به طور چشمگیری افزایش داشته است به طوریکه با پیشرفت علم و تکنولوژی و تولید داروهای به روز و حتی داروهای تقویت جسمی نتوانسته اند شیوع بیماری ها را کاهش دهند بلکه به همان نسبت نیز انواع بیماری ها بیشتر و برخی از آنان قوی تر شده اند. در واقع اگر انسان  ها بتوانند رژیم غذایی مناسب خود را به طور کاملا صحیحی رعایت کنند می توانند از مبلا شدن خود به هر نوع بیماریی جلوگیری نمایند.

تفاوت اصلی فیستول مقعد با آبسه مقعد

فیستول و آبسه مقعد چیست و چگونه شکل می گیرند

آخرین مرحله گوارش جمع‌آوری و عبور مواد زاید جامد از بدن است. این مواد (که از آب و مواد غذایی است که مصرف می‌کنیم و توسط بدن ما گرفته شده‌ است) در راست ‌روده جمع می‌شوند و سپس از میان مقعد به بیرون رانده می‌شوند. درون مقعد دارای غدد و چهار تا شش کریپت می باشد. گاهی اوقات یکی از این بخش ها با مدفوع پر می شود که می تواند باعث غدد آلوده و ایجاد آبسه انکوکتی شود. آبسه یا خود به خود باز می شود و یا تخلیه می شود و از بین می رود. فیستول یک دستگاه با دهانه باز است که زیر پوست مقعد ، بیرون از بدن شکل می‌گیرد. نیمی از مواردی که در آن یک آبسه رخ داده و تخلیه شده‌است، فیستول در جایی که عفونت آبسه خالی می‌شود شکل می‌گیرد. فیستول بدون درمان التیام پیدا نمی‌کند و تنها را درمان فیستول برداشتن بخشی است که عفونت از آن شروع شده است.

علائم آبسه مقعد

داشتن یک آبسه انکوکتی معمولا پیش از ایجاد یک فیستول پیش می آید. نشانه های آبسه انکوکتی عبارتند از:

• احساس مبهمی از ناراحتی
  • تورم و ناراحتی در اطراف یا نزدیک مقعد
  • قرمزی در اطراف ناحیه
  • زهکشی از چرک یا مایع از منطقه

فردی که این علائم داشته باشد باید پزشک خود را در جریان بگذارد تا اطمینان حاصل شود که فیستول به علت عفونت ایجاد نشده است.

علل و عوامل خطر فیستول

بزرگترین عامل در اینکه آیا یک فرد فیستول را توسعه می دهد این است که آیا آنها آبسه انارکال داشته اند یا خیر.

تشخیص فیستول یا آبسه مقعدی

یک پزشک تاریخچه بیمار را می گیرد و یک معاینه برای تعیین وجود فیستول انجام می دهد.

درمان ها

تراشه های فیستول باید درمان شوند زیرا آنها خودشان را درمان نمی کنند، اگر مدت زمان طولانی ای درمان نشده باشند، خطر ابتلا به سرطان در دستگاه فیستول وجود دارد.

روش های جراحی فیستول

بیشتر فیستول ها برای درمان بسیار ساده هستند. یا دستگاه یا فیستول می تواند باز شود یا دستگاه و بخش در داخل به طور کامل برداشته شوند. از آنجا که فیستول از طریق عضله اسفنکتر عبور می کند که کانال مقعدی را پوشش می دهد، باید جراحی فیستول را با دقت انجام داد تا مانع از برداشتن بیش از حد عمیق در عضله و اجازه نشتی از مدفوع گاز یا مایع شود. جراح تعیین می کند که چقدر فیستول قبل از شروع عمل جراحی برداشته است. اگر فیستول از طریق اکثر عضلات عبور می کند، جراح به جای جراحی تقسیم عضله، یک گروه لاستیکی یا ستون قرار می دهد. این کار باعث تقسیم تدریجی عضله در طول چند هفته می‌شود. هر دو روش از عملکرد عضلات محافظت می کند و احتمال بی اختیاری را کاهش می دهد.

تهیه و ترجمه توسط تیم کلینیک لیزر شفا

منبع: https://www.cedars-sinai.edu/Patients/Health-Conditions/Fistula.aspx