شناخت آبسه مقعد و درمان آن  Anal abscess ) ) (آبسه پری آنال)

علائم بیماری آبسه مقعد و نحوه تشخیص آن

آبسه مقعد

این بیماری که به نام های  پری آنال نیز معروف می باشد یکی از دلایل دردهای ناگهانی دور معقد یا داخل معقد می باشد به دلیل وجود چرک بیمار علاوه بر درد احساس تب ، بدن درد ، بی اشتهایی و بدی حال عمومی می کند. خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند، چون دقیقاً علائمی مانند سرما خوردگی همراه با بدن درد ، تب و گلو درد می دهد و به اشتباه به پزشک عمومی مراجه می شود و پزشک عمومی هم به دلیل اینکه بیمار اطلاعات لازم را ارائه نمی دهد و یا به درستی معاینه نمی کنند، عملاً درمان سرما خوردگی را تجویز می نمایند. این در صورتی است که پروسه بیماری در حال اتفاق افتادن می باشد.

بیمارانی بوده اند که چندین جا مراجعه نموده که یا معاینه صحیح نشده یا اوایل بیماری آن ها بوده است که به دلیل اینکه اوایل بیماری ، آبسه زیاد مشخص نبوده ، بیماری به اشتباه سرماخوردگی تشخیص داده می شود، در این حالت در صورتی که آنتی بیوتیک هم به بیمار تجویز شود مناسب و کافی برای برای درمان بیماری آبسه مقعد نمی باشد و بیماری پیشرفت می کند.

آبسه مقعد

اکثراً بیماران در یک فاز خیلی بد به ما مراجعه می نمایند، با یک تورم بسیار بزرگ اطراف معقد که اندازه آن متفاوت بوده و حداقل از یک گردو تا یک نارنگی به همراه با بدن درد ، کوبیدگی ، تهوع ، سردرد می باشد و بیماران اصلاً و به هیچ وجه نمیتوانند روی آن قسمت بنشینند، در این وضعیت بیماران حالت دفع نداشته و به مدام به دلیل وجود تورم در ناحیه رکتوم که احساس درد میدهد به دستشویی می روند ولی عملاً مدفوعی وجود ندارد و باعث درد و بیقراری بیشتر می شود. به این صورت است که بیمار از روی ناچاری و پس از پرس و جو از چند دکتر به پزشک مرتبط مراجعه می نماید.

علائم بیماری آبسه پری آنال ( دمل ، کروک ) بر روی مقعد

همانطور که گفته شد گاهی موارد در بیرون معقد که برجستگی بزرگ هست کاملاً مشخص است ولی بعضی از اوقات به هیچ وجه مشخص نبوده و بایستی با یک معاینه انگشتی داخل معقد توده لمس شود که فوق العاده دردناک و گرم می باشد. درمان این بیماری ها بلا تخلیه یل درناژ آبسه یا دمل بوده که برخی پزشکان غیر جراح به غلط آنتی بیوتیک تجویز می نمایند به این امید که تاثیر گذار باشد. در صورتی که چرک وقتی تشدید شد دیگر عقب گرد نداشته و باید تخلیه شود و یا انقدر می ماند که خود دومل می ترکد که مریض بسیار بسیار بد حال می شود و یا به روش جراحی درمان می شود.

نحوه درمان و جراحی بیماری آبسه مقعد به وسیله لیزر

جراحی این بیماری بسیار راحت و به صورت سرپایی با بی حسی موضعی و با یک برش با چاقو یا لیزر می باشد که دیگر نیازی به بیهوشی و بستری در بیمارستان ندارد، بعد از اینکه چرک مریض تخلیه می شود داخل حفره کاملا تمیز شده و روی حفره پانسمان می شود معمولاً بیمار دردش همان لحظه خوب شده و چند ساعت بعد که دیگر چرکی نبوده تا وارد دستگاه گردش خون شود که باعث علائم تب و لرز و بدن درد شود بیمار بهبود پیدا می کند و بعد از مدتی کم می تواند به کارهای معمولی خود بپردازد و به دستشویی برود. البته نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که بعد از هر دستشویی به خوبی آن ناحیه را شسته و روی آن پانسمان می گذارند

مفاهیم فیستول مقعد و نحوه درمان آن

فیستول مقعد

این بیماری معمولا ( آبسه مقعد ) به دنبال خودش در 50% موارد منجر به بیماری دیگری نیز می گردد زیرا آبسه مقعد علت بعدی یعنی بیماری فیستول اطراف معقد می باشد. بیماری آبسه پرآنال یا به زبان عامیانه دومل یا کورک داخل معقد می باشد.

آبسه 2 سرنوشت پیدا می کند: در 50% موارد دیگر تکرار نمی شود ولی در 50% موارد تبدیل به بیماری ای به نام فیستول می شود

فیستول به این معنی است : کانالی که به 2 حفره یا 2 فضای متفاوت راه دارد، مانند تونل که یک سر تونل در بیرون معقد و در پوست اطراف معقد وی بوده و سر دیگر تونل داخل کانال رگنوم که بستگی به عمق و رد شدن آن از بین عضله های نگهدارنده دارنده دارد، انواع و اقسام فیستول ها را ایجاد می نماید که فیستولهای سطحی و عمقی ناحیه سوپره آنال هست که هرکدام درمان خود را دارند که همگی درمان ها هم به سادگی نیستند ، بعضی ها خیلی ساده و برخی ها بسیار مشکل می باشند و باعث مسئله برای بیمار می شوند، یعنی بیمار آبسه اش خالی می شود ولی بعد از 2 یا 3 ماه در همان قسمت شروع به ورم کردن کرده و کم کم نشتی می دهد و به مرور یک سوراخ را ایجاد شده که در واقع تاییدی است بر ایجاد فیستول.

منشا این فیستول یا آبسه بد کار کردن شکم می باشد حالا یا به صورت یبوست شدید یا اسهال مکرر، خیلی از بیماران را داریم که که دچار اسهال های مکرر هستند به علت بیماریهای روده بزرگ، همین اسهال های شدید باعث ایجاد زخم در آن ناحیه می شود و از آن زخمها میکروب به اطراف معقد نفوذ پیدا کرده و ایجاد آبسه می نماید. همانطو که گفته شد همگی این بیماریها به کارکرد صحیح دستگاه گوارش بر می گردد. همیشه باید این مسئله ر مدنظر قرار بدهیم که هر شخص به دفع اش اهمیت لازم و وقت کافی را داشته باشد و حتماً یک ساعت خاصی را برای آن قائل بشویم. نبایستی این کار با عجله باشد و همچنین بایستی این عمل به موقع باشد و در محیطی آرام به راحتی انجام گیرد. خیلی ها هستند که اول صبح قبل از خوردن صبحانه این کار را انجام می دهند، خیلی ها هم هستند که بعد از خوردن و بعضی ها هستند که شبها این کار را انجام می دهند. در هر صورت یک سیکل منظم در هر ساعتی از روز بهتر از این است که سیکل منظمی نداشته باشیم و هر ساعتی که پیش آمد این اتفاق بیافتد.

اکثر بیمارانی که مراجعه می کنند سیکل منظمی برای این عمل ندارند. به عنوان مثال اکثر بیماران بیان می کنند که صبح مجبوریم با عجله به سر کار برویم و راحت نمیتوانیم در منزل اجابت مزاج کنیم. اکثراً سر کار به دتسشویی رفته که در آن محل راحتی و نظافت کامل وجود نداشته و مدفوع به طور کامل دفع نمی شود و مقداری از مدفوع می ماند که این امر منجر به یبوست بیشتر ، خشکی بیشتر و بالاخره شکل گیری این بیماریها می شود.

جهت مطالعه بیشتر در مورد بیماری فیستول مخرج بر روی لینک زیر کلیک کنید.

درباره بیماری و درمان فیستول مقعد

نظر خود را اضافه کنید.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (63)

بارگذاری نظرات قدیمی تر
  • امین

در پاسخ به: امین

ترس ندارد. اما حتما به متخصص جراحي كودكان مراجعه
    كنيد.

• هادي

سلام خسته نباشيد حدود ١٠روز هست در بالاي مقعد نزديك به مهره كمرم احساس درد خفيف دارم علائمي هم ندارم فقط احساس درد كمي دارم احتمال داره مشكل مقعدي باشه ؟ لطفاً راهنمايي بفرماييد ممنون

در پاسخ به: هادي

واقعا با يك درد در بالاي كمر نميتوان به تشخيص رسيد و
    حتما نياز به معاينه دارد براي تعيين نوبت با ٢٢٣٦١٠٧١ تماس
    بگيري

• حسن

باعرض سلام وخسته نباشید خدمت دکتر.من۴۳سالمه مشکل روده دارم ومدت ۳ تا۴روزاست که برامدگی درناحیه مقعددارم واحساس سوزش ودرد درباسن دارم لطفاراهنمایی کنید

در اولين فرصت به جراح عمومي مراجعه كنيد و اگر تهران
    هستين با ٢٢٣٦١٠٧٢ تماس گرفته تا برايتان نوبت بگذارند.

• علیرضا

در پاسخ به: علیرضا

حتما نياز به معاينه دارد. با کلینیک تماس بگيريد.

• mehrab

سلام دکتر من چهار روز پیش عمل کردم هنوز انتی بیوتیک هایی که دکتر داده تموم نشده اما پانسمانم زرد میشه برای مدت طولانی که میمونه این نشانه عفونته؟؟؟روزی ۴بارم شست و شو میدم

در پاسخ به: mehrab

خير ولي با دكتر خود مشورت كنيد