درمان کولیت روده | کولیت زخمی یا کولیت اولسرو

درد روده

کولیت زخمی یا کولیت اولسروز یا پس‌روده‌آماسزخمی (به انگلیسی: Ulcerative colitis) فرمی از بیماری التهابی روده است که روده‌ها به خصوص روده بزرگ شامل پس‌روده (کولون) و راست‌روده (رکتوم) را درگیر می‌کند و نوعی پس‌روده‌آماس (کولیت) است. علت اصلی و دقیق این بیماری مشخص نمی‌باشد اما به نظر می‌رسد باکتری و ویروس‌های ناشناخته‌ای باعث بروز آن می‌شود. همچنین استرس و زندگی در محیط شهری باعث تشدید این بیماری می‌گردد.

این بیماری با نام‌های رکتوکولیت هموراژیک یا التهاب زخمی شونده روده بزرگ و به اختصار UC نیز شناخته می‌شود. علامت ویژه بیماری اسهال خونی است که به طور تدریجی بیشتر می‌شود. گاه نام بیماری به‌خاطر نماد (IBD)، اغلب با نام (IBS) یا سندرم روده تحریک‌پذیر اشتباه می‌شود، که یک بیماری مشکل ساز ولی خفیف است. التهاب زخمی پس‌روده شباهت به بیماری کرون دارد که شکل دیگری از بیماری التهابی روده است. کولیت زخمی یک بیماری متناوب است، با دوره‌های تشدید علائم و دوره‌های بهبودی که در آن‌ها تقریباً هیچ‌گونه علامتی دیده نمی‌شود. با وجودی که علائم التهاب زخمی پس‌روده گاهی می‌تواند خودبه‌خود بهبود یابد، ولی این بیماری معمولاً نیازمند درمان است.

محتویات

درمان کولیت روده
  1.  علایم و نشانه‌ها
  2.  تشخیص بیماری
  3.  درمان
  4.  سایر داروها
  5.  رژیم غذایی

علایم و نشانه‌ها کولیت روده یا کولیت زخمی

1. اجابت مزاج مکرر به صورت دفع مدفوع شل
  2. دفع خون و چرک در مدفوع
  3. خونریزی از مقعد
  4. احساس دفع ناقص و باقی ماندن مدفوع در شکم
  5. احساس فوریت برای دفع
  6. دردهای شدید شکمی همزمان با حرکات روده
  7. درد در مفصل‌ها چراکه کولیت زخمی گاه علاوه بر دستگاه گوارش بر سایر اعضای بدن نیز تاثیر می‌گذارد و منجر به التهاب مفاصل و مشکلات پوستی می‌شود.
  8. درد مقعد به صورت منقطع

نکته: طول ابتلا به بیماری به بیش از پنج سال می‌رسد.این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها بوسیله داروها کنترل می شود.

تشخیص بیماری کولیت روده

کولیت روده

معاینه و آزمایش‌هایی ممکن است انجام شود تا بیماری تشخیص داده شود:

معاینه مقعدی
معاینه کامل شکم
معاینه مفاصل
آزمایش خون و مدفوع و تصویربرداری‌های پزشکی مانند رادیوگرافی با ماده حاجب

پیش از تصویربرداری لازم است بیمار محلول حاجب اشعه‌ای را بنوشد و یا از طریق لوله‌ای در مقعد وی تنقیه شود. سی‌تی اسکن می‌تواند به پزشک در کشف جزئیات بیماری کمک کنند.

درون‌بینی Endoscopy پس‌روده (به طور دقیقتر خم‌روده‌بینی sigmoidoscopy و یا پس‌روده‌بینی colonoscopy) به پزشک اجازه می‌دهد بررسی مستقیمی بر روی روده بزرگ و یا راست روده انجام دهد. این کار از طریق لوله نازک و قابل انعطافی که از طریق مقعد وارد شده‌است، انجام می‌شود. همچنین ممکن است مقدار کمی هوا به داخل روده از طریق مقعد پمپ شود. این کار به گشاد شدن راست روده و یا روده به ارائه تصویر بهتر کمک می‌کند. در هنگام درون‌بینی، ممکن است پزشک یک تکه کوچک از جدار روده را برای بررسی بیشتر آزمایشگاهی بردارد که به آن بافت‌برداری biopsy می‌گویند. این کار به تشخیص دقیق تر بیماری کمک می‌کند. همچنین این نمونه‌ها در ارزیابی تغییرات دستگاه گوارش و سیر بیماری و غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از بیماران مبتلا در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند. غربالگری و نظارت بر بیمار، می‌تواند در اوایل بروز سرطان به تشخیص آن کمک کند و واضح است که زمان تشخیص سرطان تاثیر بسیار زیادی در پیش‌آگهی بیماری و علاج پذیری آن دارد.

درمان کولیت زخمی یا کولیت روده

درمان سرطان کولیت روده

بیماری کولیت روده مزمن بوده، دارای علاج قطعی نمی‌باشد، بنابراین آموزش نحوه زندگی با آن مهم است. بیماران باید تحت نظارت مداوم برای بیماری قرار گیرند، تا به بیمار در جهت جلوگیری از بدتر شدن شرایط وی کمک شود. داروهایی برای به کنترل علایم و بهبود کیفیت زندگی بیمار تجویز می‌شوند. داروها منجر به علاج بیماری نمی‌شوند اما کمک می‌کنند که بیمار بتواند مانند افراد سالم زندگی کند. مقدار مصرف دارو باید با مراجعه مکرر به پزشک تنظیم شود و در صورت بروز عوارض جانبی داروها ممکن است لازم باشد که داروها تغییر کند. مصرف کامل و به موقع داروها منجر به بازیافت سلامتی شده از عوارض بعدی جلوگیری می‌کند. شایعترین داروهای ضدالتهابی برای درمان بیماری‌های التهابی روده، ترکیبات 5ASA نامیده می‌شوند مانند سولفاسالازین و مسالازین . این ترکیبات به کنترل نشانه‌های بیماری پس از مدتی مصرف، کمک می‌کنند. این داروها به صورت خوراکی و یا تنقیه یا شیاف تجویز می‌شوند.

عوارض جانبی داروها در کوتاه مدت شامل تغییرات خلق و خو، مشکلات خواب، افزایش/کاهش وزن، تغییر شکل بدن (مانند بزرگ شدن شکم و ورم کردن صورت)، صورت باد کرده و بروز آکنه یا جوش صورت است ، خشکی پوست بدن بویژه کف دست و صورت ، ریزش مو و حتی در بعضی موارد عقیم شدن موقتی و عوارض کمتر معمول اما شدیدتر، عبارتند از تب، مشکلات قلبی و کبدی. عوارض جانبی شدید می‌توانند نشانه حساسیت به ماده سولفا نیز باشد. که در این صورت باید داروی دیگری برای بیمار تجویز شود. بروز هر گونه عارضه جانبی بر اثر مصرف داروهای جدید نیاز به تماس گرفتن با پزشک را می‌طلبد.

سایر داروها

کولیت روده

ممکن است داروهای گروه کورتیکواستروئید به صورت خوراکی یا وریدی نیز برای برای کاهش التهاب تجویز شوند. بر خلاف گروه قبلی، کورتیکواستروئیدها معمولاً فقط برای دوره‌های کوتاه مدت مصرف می‌شوند. آنها نباید در دوره خاموشی یا بهبودی بیماری مصرف شوند. درمان توسط سرکوب سیستم ایمنی بدن نیز روشی است که منجر به کاهش التهاب منجر شود. داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مانند آزاتیوپرین می‌توانند برای دوره‌های طولانی در نظر گرفته شود اما لازم است که بیمار برای دیدن دکتر بیشتر از تعداد دفعات معمول برای نظارت بر وضعیت سلامتی خود برنامه ریزی نماید. ورزش منظم و سبک و همچنین ورزش هفتگی سنگین به تنهایی 70درصد مشکلات را حل می‌کند

رژیم غذایی مناسب جهت درمان کولیت روده

در دوره خاموشی بیماری هیچ قانون مطلقی برای غذاهای مشکل دار وجود ندارد. بیمار خود باید احساس کند که بعد از خورد هر غذا چه احساسی دارد و این مساله خود بهترین راهنما است. نوشتن آنچه بیمار پس از خوردن آن دچار مشکل می‌شود در یک جدول و عوارض بروز نموده راهنمای بسیار مناسبی برای رسیدن به یک برنامه غذایی مناسب است. اما در هنگام شعله‌ور شدن بیماری لازم است از نوشیدنیهای گازدار، غذاهای دارای فیبر زیاد و نفخ آور مانند کلم، لوبیا و نخود، مواد غذایی چون غذاهای پر چرب، شیر و محصولات لبنی و گوشت قرمز که هضم آنها دشوار است پرهیز کرد. نوشیدن یک تا یک لیتر و نیم نوشیدنی بدون گاز به خصوص آب قویا، دوغ توصیه می‌شود. همچنین هنگام شعله‌ور شدن بیماری می‌توان از مواد غذایی مانند برنج سفید، ماکارونی ساده، هلو یا گلابی پوست کنده شده، سیب زمینی پخته، ماهی آب‌پز، پوره سیب زمینی، گوشت مرغ بی پوست، نان با آرد جو استفاده کرد.

منبع : ویکی پدیا

نظر خود را اضافه کنید.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (26)

بارگذاری نظرات قدیمی تر
  • pourya

در پاسخ به: دکتر

سلام.من 20 سالمه تقریبا 2سال بیماری کولیت زخمی دارم.فوتبالیست هستم.و عید امسال بیماریم شعله ور شد و باعث مشکلات خفیف در مفصل شد(درد قفسه سینه و زانو) بعد از مصرف دارو چند هفته ای کاملا علایم کولیت قطع شد.سوالم اینه که میتونم با رعایت رژیم غذایی سالم و مصرف منظم دارو های مربوطه به بیماری فوتبالمو به صورت حرفه ای ادامه بدم؟؟
    ممون میشم پاسخ بدید

در پاسخ به: pourya

حتما ميتوانيد اما بهتر است بطور منظم به يك متخصص گوارش
    مراجعه داشته باشيد تا از شعله ور شدن ان جلوگيري شود

• یونس

سلام. خانم بنده ۳۰ ساله است و مبتلا به زخم روده که سال ۸۸ بعلت شدت بیماری تمام روده ایشان جراحی شد و به اصطلاح توتال کلوستمی شده و روده باریک به انتهای مقعد وصل شده است که در رکتوسکوپی جدیید بازم جای جراحی شده زخمی است. سوالم اینه که آیا ممکنه که در آینده به سرطان دچار بشه .

• پزشک

در پاسخ به: یونس

بايد تحت نظر دكتر مربوطه باشند.

• مجتبی

درود به همگی و دکتر عزیز خواستم بگم بعد از چند سال جنگیدن با این بیماری من بالاخره متوجه علت این بیماری در خودم شدم. لطفا اگر این پیام رو می‌خونید برای تمام افرادی که از این بیماری رنج میبرن بفرستین تا خودشونو زودتر نجات بدن. علت این بیماری غذای سرخ کردنی و در اصل روغنهای کارخونه‌ای هستند. نمی دونم دقیقا چی توی روغنهای کارخونه هست که این بلا رو سر آدما میاره ولی من با عوض کردن روغن کارخونه و رو آوردن به غذاهای کبابی و پخته حالم خوب شد و تمام غذاهای سرخ کردنی که میخورم از روغن های طبیعی از جمله روغن کنجد یا روغن گرفته شده از دنبه گوسفند یا کوهان شتر هست که در غذاها اذیتم نمی کنن اما فقط کافیه یکبار غذای سرخ شده با روغن کارخونه بخورم تا سریعا علایم زخمی شدن رودم رو مجددا ببینم. در کنار این مورد مهم که گفتم اگر دوست داشتید سریعتر خوب بشید ورزش رو هم به برنامه روزانتون اضافه کنید و نوشابه نخورید. همچنین خوردن عسل و کنجد و گوشت رو پیشنهاد می کنم چون اینها هم تو برنامه های غذایی من هستن و احساس می کنم رو خوب بودنم تاثیر دارند.

• ناصر

در پاسخ به: ناصر

در بيماري التهابي روده داستان دائم است و بهتر است ارتباط با پزشكتان داشته باشيد

• ملیکا

در پاسخ به: ملیکا

بهترين كار ادامه درمان تحت نظر پرشك خودشان است.

• ملیکا

سلام ببخشید مادر من دچار این کولیت شده البته مدتش خیلی کمه نگرانم میشه کمکم کنید

تعیین وقت اینترنتی