تغذیه مناسب جهت سلامتی دستگاه گوارش

چند توصیه تغذیه‌ای ویژه سالمندان جهت حفظ سلامتی دستگاه گوارش

تغذیه مناسب سالمندان

یک متخصص تغذیه گفت: سالمندان باید نسبت به رژیم غذایی خود دقت داشته باشند، چرا که برخی از بیماری‌ها مانند بیماری اسهال، عفونت ادراری و ... در این دوران بیش از سایر مواقع بروز می‌کند.

این متخصص در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به اهمیت تغذیه در دوران سالمندی، اظهار کرد: ‌در بیماری اسهال، جایگزین کردن مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته همراه با افزایش دریافت مایعات از طریق دهان به ویژه مایعات حاوی سدیم و پتاسیم است. در این بیماری باید به پیشگیری و جبران از دست رفتگی آب بدن دقت کرد. غذاهای خیلی سرد یا خیلی گرم برای این بیماران تحریک‌کننده حرکات روده است و باید از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

وی با اشاره به این مطلب افزود: در آغاز برای تغذیه این بیماران، از نشاسته استفاده می‌شود که قابلیت جذب آن بهتر است؛ نظیر سیب‌زمینی، برنج و ... و به دنبال آن غذاهای پروتئینی تجویز می‌شود. بهتر است مصرف لبنیات را به طور موقت محدود کرد، البته مصرف مواد غذایی مانند ماست بهتر است مصرف شود. مصرف حبوبات و برخی از میوه‌ها مانند سیب و گلابی پوست گرفته که حاوی فیبرهای محلول در آب هستند ممنوعیتی ندارد. غذاها و مایعاتی که حاوی املاح به خصوص سدیم و پتاسیم فراوان هستند مصرف شود، زیرا در اثر اسهال این عناصر از بدن دفع می‌شوند.

ایشان تصریح کرد: مواد غذایی حاوی شکر زیاد و مصرف قند و شکر در این بیماران باید محدود شود. مصرف غذاهای غنی از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی که سبب کاهش وسعت و شدت التهاب روده‌ها می‌شود و به بهبود علائم کمک می‌کند نیز توصیه می‌شود. از مصرف نوشابه‌های گازدار خودداری کنید و مصرف آب و دوغ را جایگزین سایر نوشیدنی‌ها کنید. مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، سبزی‌های خام، دانه‌ها و پوست میوه‌ها، مواد غذایی پرفیبر مانند انواع سبزی خوردن، سالاد، ذرت، دانه‌های خشک (مانند نخود)، کلم، گل‌کلم، نخودفرنگی، غذاها یا نوشیدنی‌های خیلی سرد یا خیلی داغ، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و شکلات را کم کنید.

غذاهای مناسب سالمندان

این متخصص تغذیه در خصوص سایر بیماری‌های این چنینی عنوان کرد: یبوست شامل کاهش حرکات روده بزرگ و دفع مدفوع همراه با درد است. یکی از راه‌های درمان بیماران مبتلا به یبوست تنظیم یک رژیم غذایی مناسب است. یبوست با استفاده از رژیم‌های فیبردار، مایعات، فعالیت‌های روزانه و توجه به تخلیه به موقع مدفوع درمان می‌شود. توصیه می‌شود فیبرهای محلول و غیرمحلول به میزان فراوان مصرف شود. رژیم غذایی باید پرفیبر و در آن مصرف غلات کامل، میوه‌ها و سبزی‌ها آزاد باشد. افزودن چند هویج و مقداری سبوس به رژیم غذایی می‌تواند یک راه‌حل ساده باشد. به مقدار کافی مایعات مصرف کنید.

همچنین وی یادآور شد: استفاده از مقادیر متعادل کربوهیدرات و فیبر می‌تواند سبب ترکیب آب با مدفوع و برگشت اعمال طبیعی دستگاه گوارش شود. افراط در مصرف این دو ممکن است منجر به اسهال شود. در موارد دردناک بیماری، فیبر رژیم غذایی را کاهش داده و سپس مصرف آب آلو، میوه‌های خشک شده، سبزی‌ها و میوه‌های خام، مغزها و غلات کامل را افزایش دهید. همچنین عفونت ادراری یک اصطلاح عام است که مربوط به رشد عوامل بیماری‌زا مانند باکتری در کلیه، مثانه و مجاری ادرار است. در پیشگیری از عفونت‌های مجاری ادراری توصیه می‌شود از مصرف غذاهای محرک خودداری شود.

وی اضافه کرد: این مواد غذایی شامل ادویه‌ها، فلفل سبز، فلفل قرمز، خردل و ...، فرآورده‌های گوشتی نمک سود بویژه سوسیس و کالباس، سیرابی، گوشت‌های کنسرو شده و صنعتی، مواد غذایی گوگرددار مانند مارچوبه، تربچه، سیر و پیاز، نوشابه‌های الکلی یا غنی از ترکیبات گزانتیک مانند چای و قهوه می‌شود.

نظر خود را اضافه کنید.

• هیچ نظری یافت نشد