درمان و معالجه سینوس مویی (سینوس پیلونیدال | کیست مویی)

تعریف سینوس مویی

تعریف و تاریخچه سینوس مویی | کیست مویی (pilonidal-sinus (cyst))

بیماری شایع ناحیه انتهای ستون فقرات یا دنبالچه  که بیماری برگشت مو یا کیست مویی (سینوس) می باشد از سالها قبل پزشکان و جراحان این بیماری را می شناختند. در زمان جنگ جهانی دوم به خصوص در سربازان و افرادی که از ماشینهای نظامی که بسیار خشک بودند و کمک فنر های خوبی نداشتند، زیاد دیده می شد و این تصور به وجود آمده بود که این بیماری به خاطر نشستن و ضربه خوردن در این ماشینها می باشد و به بیماری رانندگان جیپ معروف شده بود. هر چند که سالهای بعد مشخص شد که این جیپ ها فقط بروز بیماری را تسریع می بخشند.

علل بیماری سینوس مویی چیست ؟

علت سینوس مویی یا کیست مویی دارای فاکتورهای متعددی می باشد که مهم ترین آن فاکتور ژنتیک بوده و گاها بیماری در چند فرزند یک خانواده و یا پدر و فرزند مشاهده می شود .در واقع مهم ترین فاکتور در این بیماری ژنتیک و ژن معیوبی است که در واقع موهای آن ناحیه به جای آن که از سمت ریشه به سمت پوست بیاید و بیرون بزند مستقیماً بدون اینکه بیرون بیاید به سمت زیر و بافت زیر پوست نفوذ کرده و با نفوذ خودشان ، ایجاد التهاب نموده و باعث ایجاد حفره در بدن می شوند که دور آن را با توده و کیست محدود نموده و کم کم داخل این توده ترشحات جمع شده و التهاب بر قرار می شود، گاهی با ترشحات چرکی و گاهی با دردهای بسیار زیاد و یا تورم و چرک روی می دهد و یا گاهی یک سوراخ کوچک بازشده و این چرک تخلیه می شود.

اولین فاکتور آن در واقع ژنتیک بوده و به نظر می آید که دومین فاکتور آن در افرادی است که موهای زیادی دارند که این استدلال رد شده است، ما بیمارانی داریم که خانم یا دختر هستند در صورتی که در آن ناحیه موی زیادی نداشته و یا اگر هم دارند موی کرکی می باشد، همچنین افراد پر مویی هستند که اصلاً دچار این بیماری نمی شوند. در نتیجه فاکتور مو نمی تواند تاثیر گذار باشد.

علل تشدید کننده سینوس موئی (کیست مویی)

این روزها نیز همانند گذشته که گفته شد بیماری سینوس مویی در رانندگان جیپ زیاد اتفاق می افتاد، با نشستن های طولانی مدت پشت میز و محل کار بیشتر می شود. خیلی سوال می شود که آیا این بیماری قبلاً بوده یا نبوده و حالا چرا انقدر زیاد شده؟ قبلاً هم بوده منتهی میزان نشستن افراد آنقدر زیاد نبوده و به ندرت دیده می شده. دقیقاً ما در دوران آموزشی شاید ماهی 5 یا 6 مورد ازاین موارد را مشاهده می نمودیم زیرا در آن زمان تحرک بیشتر بوده ولی در حال حاضر هفته ای 20 تا 30 مورد مشاهده می شود وقتی تحرکات کمتر شود به طور قطع به یقین آن بافتی که التهابی هست خیلی زودتر خودش را نشان خواهد داد.

فاکتور دیگر که وجود دارد فاکتور هورمونال می باشد که معمولاً در حوالی دوران نوجوانی و جوانی اتفاق می افتد که باعث می شود غدد ترشحی آن ناحیه یک مقدار فعال تر شوند، وقتی فعال شوند بزرگ تر و بزرگ تر شده و ممکن است میکروبی هم وارد بافت غده ای آن ناحیه شود و التهاب و تورم به وجود آورد. بیماران به 2 فرم به ما مراجعه می نمایند، یا به صورت اتفاقی توسط خودشان یا اطرافیانشان سوراخی در ناحیه کمر قسمت بالای دنبالچه می بینند و متوجه می شوند که گاهی هم نشتی داشته و یا متوجه نمی شوند و به طور ناگهانی با یک تورم بزرگ و بسیار دردناک در آن ناحیه مواجه می شوند که در واقع فرمی است که دریچه بسته شده است و تجمع ترشح حاصل شده و میکروب نشسته و آبسه کرده است.

درمان ، معالجه و جراحی سینوس ، کیست موئی با لیزر

درمان سینوس موئی

در هر صورت درمان این بیماری در هر مرحله، جراحی می باشد،به هیچ وجه درمان دارویی در سینوس مویی هیچ گونه جایگاهی نداشته مگر به عنوان کار کمکی، که جراحی انجام شده و یا قبل از اینکه جراحی انجام شود برای آمادگی قبلی بیمار آنتی بیوتیک و بعد از عمل هم آنتی بیوتیک داده می شود ولی خود آنتی بیوتیک به عنوان درمان قطعی به هیچ وجه کاربرد ندارد. حتماً باید درمان جراحی صورت بگیرد همان طوری که از صدها سال پیش عمل جراحی با روش برداشتن توده و دوختن زخم حاصل صورت می گرفت، اما در کل با توجه به تجربه کلی به دست آمده، اگر بافت بعد از اینکه برداشته شد محل آن بخیه شود به طور قطع به یقین بافت پوست سریع تر از پایین جوش خورده و کیست دوباره عود می کند. در حال حاضر قطعی ترین راه برداشتن کیست و باز گذاشتن حفره می باشد که بیمار روزانه آن قسمت را شسته و به تدریج آن بافت ترمیم و پر می شود.

درمان ، معالجه و جراحی سینوس موئی (کیست مویی) با داروهای گیاهی

روش جراحی سینوس مویی با لیزر

چه با چاقو و چه با لیزر می توان جراحی نمود ولی از معایب جراحی با چاقو می توان ، نیاز به جراحی، بیهوشی و چند هفته در خانه خوابیدن، درد و پانسمان کردن های زیاد را نام برد ولی در جراحی با لیزر اینگونه نیست، می توان از مزایای درمان با لیزر جهت کیست مویی به خوبی یاد برد در این نوع جراحی بی حسی موضعی داده شده و همین بی حسی موضعی 24 تا 48 ساعت مانع از درد بیمار می شود و بعد از آن هم درد آنچنانی نداشته و نیازی به تراشیدن و بستری دربیمارستان ندارد و بیمار هر وقت که به حمام می رود با همان لیف و صابون بعد از چند روز می تواند داخلش رو شسته و در نتیجه بعد از 24 ساعت یا نهایتاً 48 ساعت می تواند به راحتی بنشیند و کارهای روز مره خود را انجام دهد.

توصیه بعد از عمل سینوس موئی

نکته ای که حتماً باید رعایت شود این است که بیمارانی که جراحی کرده اند و بعد از آنکه سلامتی خود را مجددا کسب نموده اند، بهتراست که وقتی آن بافت ترمیم شد از لیزرهای از بین برنده بافت ریشه مو استفاده کنند به دلیل اینکه تعداد ریشه های مو در آن محل کمتر شود. این یک حسن لیزر می باشد به همین خاطر ما برای بیمارانمان بعد از عمل جراحی وقتی که بهبود پیدا می کنند چند جلسه با لیزرهایی که بر روی ریشه مو و فولیکول مو تاثیر دارند استفاده می نمائیم، در نتیجه موی دیگری به وجود نمی آید و احتمال بهبودی که معمولاً در جراحی 90% می باشد به 95 تا 97% افزایش پیدا می کند.

متاسفانه این بیماری روش پیشگیری خاصی ندارد.

سينوس مويی يا پيلونيدال عود شده

به چند مزیت استفاده از لیزر جهت جراحی اشاره میکنیم:

1. عدم نیاز به بیهوشی عمومی یا نخاعی و بستری شدن دربیمارستان.
  2. عدم وجود درد در جراحی با لیزر بطوریکه بیمار از روز بعد از عمل می تواند راحت بنشیند، این در حالی است که درجراحی معمولی بیمار بمدت چند هفته باید در منزل بماند و از کار روزانه باز بماند.
  3. درجراحی با لیزر نیازی به پانسمان داخل زخم وتراشیدن زخم وجود ندارد و از روز بعد بیمار می تواند حمام بگیرد و داخل زخم را با آب و صابون بشوید در حالی که در جراحی معمولی پانسمان داخل زخم و تراشیدن زخم ضروری است.
  4. میزان عود در هر دو روش جراحی و لیزر یکسان بوده و حدود 10% می باشد اما اگر بعد از جراحی با لیزر و بهبود زخم پوست ناحیه عمل با لیزرهای از بین برنده مو تابش بگیرد میزان عود به 2% میرسد.

نظر خود را اضافه کنید.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (59)

بارگذاری نظرات قدیمی تر
  • نسترن

سلام خسته نباشید من تغریبا یکسال چیش عمل کیست مویی انجام دادم ولی از اونموقع تا الان ترشحات خونی از یک قسمت از محل عمل میاد
    عمل بسته انجام دادم و ب صورت nعمل شده و بخیه خورده تو بعداز عمل هم ی شلنگ بهم متصل بود ولی الان یکساله ناحیه وسط بسنم ترشح داره منم میترسم پیش دکتر برم....بنظر شما باید دوباره عمل شه؟

در پاسخ به: نسترن

سلام
    احتمال عدم بهبود و عود خيلي زياد است اما نياز به معاينه دارد. براي اطلاعات بيشتر و تعيين نوبت با ٢٢٣٦١٠٧٢ تماس بگيريد.

• ALX

سلام من به خاطر شرایطی ک دارم این امکان رو ندارم ک دو ماه کاری انجام ندم چند هفته خونه بمونم از طرفی هم طاقت عمل رو ندارم واقعا نمیتونم فکر میکردم لیزر برای من بهترین روش میتونه باشه ولی من واقعا ترسیدم نمیدونم باید چیکار کنم این مریضی تو خونواده ی ما ارثیه همه عمل باز انجام دادن وقتی از هرکسی ک عمل کرده میپرسم چرا لیزر نکردین؟ میگن چون از کسایی ک لیزر کردن شنیدن ک با لیزر مریضی برمیگرده ولی با جراحی برنمیگرده بخدا دیگه نمیدونم باید چیکار کنم هر شب با گریه میخوابم روزی صدبار به مرگ فکر میکنم خیلی از عمل میترسم حتی از امپول زدن و سرم زدن هم وحشت دارم چ برسه ب عمل اونم عمل باز... برای من مهم نیست تحمل میکنم ولی میترسم لیزر کنم بعد برگرده دوباره عود کنه مطمئنا اون موقع باید منتظر مسخره کردن ها و نیشخند هاشون باشم تروخدا کمکم کنید من واقعا سردرگمم خیلی میترسم خیلی........

در پاسخ به: ALX

سلام
    احتمال عدم بهبود و عود خيلي زياد است اما نياز به معاينه دارد. براي اطلاعات بيشتر و تعيين نوبت با کلینیک تماس بگيريد.

• مجتبی

سلام . آیا این کیست برای استخدام در نیروهای مسلح مشکل ایجاد میکنه؟

در پاسخ به: مجتبی

سلام
    اطلاع ندارم بايد از خودشان بپرسيد اما معمولا انها به افراد كاملا سالم نياز دارند.

• افسانه مرگوندی

در پاسخ به: افسانه مرگوندی

مشكلي ندارد به پزشكتان اعتماد كنيد

• مهنوش

روز بخیر
    حدودا ۳ سال پیش بعد از برداشتن ۳۰ کارتن ۵ کیلویی انتهای ستون فقراتم درد گرفت و روز به روز بدتر میشد حتی نمیتونستم بشینم دچار درد و تورم شد. به دکتر ارتوپد مراجعه کردم به هوای درد دنبالچه. بعد از معاینه گفت کیست مویی داری ولی بهتره مطمئن شی، مجددا به پزشک متخصص رفتم ایشان هم تایید کردن که کیست مویی ه و باید اول آبسه از بین بره بعد جراحی کنم. انواع و اقسام داروهای گیاهی رو برای باز شدن دهانه ی کیست استفاده کردم ولی نه عفونتی بیرون زد و نه روزنه ای مشاهده میشد. نهایتا با یه سری دارو و آمپول آبسه از بین رفت و دیگه سراغ عمل نرفتم. الان از ابتدای سال دوبار مجددا عود کرده و با مصرف آنتی بیوتیک از بین رفته. اولا خواستم مطمئن شم که کیست مویی هست یا نه و دوما اینکه در کرمانشاه عمل با لیزر هست یا باید تا تهران بیام؟ ممنون میشم

در پاسخ به: مهنوش

سلام
    براي تاييد كيست مويی بايد معاينه شويد. در كرمانشاه مركز ليزر براي جراحي سينوس وجود ندارد.

تعیین وقت اینترنتی