درمان و معالجه هموروئید خارجی | ترومبوزه

نحوه تشخیص هموروئید ترومبوزه

تعریف هموروئید ترومبوزه ( هموروئید خارجی ) :

همانگونه که در مورد هموروئید معمولی می دانیم که در سنین متوسط رو به بالا بوجود می آید. علاوه بر بیماری هموروئید داخلی یک نوع بیماری دیگر به نام هموروئید ترومبوزه وجود دارد، همانطور که از اسمش پیداست این بیماری در قسمت خارج از مقعد می باشد. همانگونه که هموروئید معمولی توضیح داده شد، شروع آن از قسمت داخلی مقعد یا رکتوم می باشد که رگ های بالشتیک نقش بالشتک را دارند و هموروئید داخلی هستند، آنها به تدریج اندازه شان بزرگ شده و مشکل زا می شوند اما در اینجا در داخل هیچ اتفاقی نیافتاده و در بیرون مقعد، در اطراف مقعد و در قسمت پوستی این اتفاق می افتد.

علل هموروئید ترومبوزه

ترومبوزه به معنای لخته می باشد، معمولاً فرد به دلیل فعالیت های سنگین و شدید ، برداشتن یک جسم سنگین، یا یک فشار یا یک استرس روحی دچار این بیماری می شود. در کتاب های درسی جراحی به ندرت از این موضوع یاد شده ولی در تجربه کاری بسیار شایع می باشد و وقتی از مریض پرسیده می شود، مشاهده می گردد طی یک روز تا یک هفته قبل از شروع این بیماری ، افراد یک استرس سنگین را پشت سر گذاشته اند.

علایم هموروئید خارجی

شدت علایم بستگی به اندازه هموروئید دارد و معمولا بواسیر خارجی دارای علایم زیر می باشد

1. خارش
  2. درد مقعد
  3. وجود یك توده دردناك در لبه مقعد ( معمولا بصورت ناگهانی بوجود می آید)

حتما در بررسی بیمار بایستی به مسایلی مثل آبسه یا دمل مقعدی و فیشر یا شقاق توجه نمود

شروع هموروئید خارجی یا ترومبوزه

هموروئید با بواسیر خارجی | ترومبوزه

شروع این بیماری به این گونه است که بیمار شب به راحتی خوابیده و صبح یا نیمه شب با احساس درد و تورم در اطراف ناحیه مقعد از خواب بیدار می شود و وقتی به آن ناحیه دست می زند متوجه برجستگی در ناحیه لبه ی بیرونی مقعد می شود که در واقع به دلیل پاره شدن ورید های قسمت بیرونی مقعد، خون ریزی در آن منطقه ایجاد می شود و به دلیل بافت سفت اطراف آن ، خون ریزی محدود شونده است، هر چند که می تواند از یک گندم تا یک گردو بزرگ شود ولی محدود شونده است، ولی بافت شریانی وریدی فشار خاص خودش را دارد همان فشار خون معمولی که سعی می کند توسعه دهد ولی از آن طرف بافت پوست و بافت پیوندی اطراف آن مانع می شود و تضاد بین این 2 باعث یک درد نبض دار شده که تحملش بسیار برای بیمار سخت می باشد. این مورد در تمام سنین اتفاق می افتد، مخصوصاً در سنین جوانی و پرکاری ، در این سنین هم فعالیت ، هم استرس و هم زور زدن های بیشتری دارند. مریض همانگونه که گفتیم با یک درد ناگهانی و یک توده در ناحیه اطراف مقعد مراجعه کرده که در معاینه کاملاً مشخص می باشد و مریض مانع از لمس کردن توده توسط پزشک می شود چون درد زیادی دارد.

درمان هموروئید ترومبوزه با دارو و جراحی با لیزر

این بیماری بستگی به اندازه آنها درمانشان متفاوت می باشد، در اندازه های زیر 1 تا 2 میلیمتر می توان درمان نگه دارنده یا درمان دارویی انجام شود که یک درمان مسکن و ملین می باشد ولی در مواردی که اندازه آنها بیش از 1 میلیمتر می باشد اینها معمولاً دردهای بسیار زیادی دارند و خود محدود شونده نیستند و اگر هم محدود شوند یک زائده مثل زگیل باقی می ماند، که در درمان این بیماری حتماً باید با جراحی انجام شود که همانگونه که گفتیم جراحی آنها با چاقو و لیزر امکان پذیر بوده که درمان با لیزر آنها فوق العاده راحت می باشد که حتی در مطب هم می توان انجام داد با یک بی حسی موضعی که کنار توده تزریق شده و سپس یک برش مختصر با لیزر روی ناحیه داده می شود، لخته کامل که بستگی به سن لخته دارد هرچه از شروع بیماری بیشتر گذشته باشد، لخته ارگانیزه تر و مشخص تر می باشد، لخته خارج شده و رگ یا مویرگی که پاره شده سوزانده می شود که حتی نیاز به هیچ گونه بخیه هم ندارد فقط طی چند روز نشتی خونابه دارد که به تدریج آرام آرام طی چند روز خوب می شود و یکی از بیمارهای شایع و یکی از دلایل دردهای ناگهانی معقد هموروئید ترومبوزه می باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

نظرات (28)

بارگذاری نظرات قدیمی تر
  • سارا

در پاسخ به: سارا

احتمالا دچار شقاق هستيد كه نياز به معاينه و درمان دارد.
    براي تعيين نوبت با ٢٢٣٦١٠٧٢ تماس بگيريد.

• Ashkan

سلام و‌درودبر شما
    من دیروز عمل به روش باز‌ را کردم.
    ولی الان خیلی از پانسمان کردنش میترسم تحمل دردش را ندارم
    لطف کنید یک‌راه حل سر کردن یا احساس کردن درد کم‌تر را داشته باشد را بهم‌بدهید
    با سپاس

• پزشک

در پاسخ به: Ashkan

راه خاصي براي بيحس كردن بجز تزريق وجود ندارد و بهتر
    است با جراح خودتان تماس بگيريد

• رضا صادقي

سلام دكتر - خسته نباشيد احتراما به استحضار مي رسانم من حدود سه هفته پيش عمل هموروييد با ليزر انجام دادم اوايل خونريزي نسبتا زيادي داشتم - بي اختياري دفع مدفوع و ترشحات مخاطي ولي به مرور زمان كم شد در ابتدا در هنگام دفع مدفوع سوزش شديدي داشتم كه به توصيه جراحم از روغن كرچك استفاده كردم. هم اكنون بعد از گذشت سه هفته همچنان روغن كرچك استفاده مي كنم و در هنگام دفع مدفوع كمي سوزش دارم. خونريزي تقريبا تمام شده ولي ترشحات مخاطي همچنان باقي است.در دوهفته اول بعد از عمل جراحي با ليزر قرص مترونيدازول و كپسول اسيد مفناميك مصرف مي كردم ولي الان به دستور پزشك هيچگونه قرصي مصرف نمي كنم فقط روزي يك يا دوبار در تشت آبگرم مي نشينم.آيا روند در مان من درست است؟ سوزش زمان دفع مدفوع تا كي ادامه دارد؟ خوردن روغن كرچك را ادامه بدهم ؟ خواهشمندم راهنمايي بفرماييد با تشكر رضا صادقي 1397/5/24

در پاسخ به: رضا صادقي

بنظر مشكل ندارد ولي بهتر است با جراح خود هماهنگ كنيد

• حسن

سلام ببخشيد من بيماري فيشر داشتم با چند بار مراجع به پزشك مشكل من حل شد فقط الان وقتي ميرم مسافرات مشكل اسپاسم پيدا ميكنم.با ليزر كردن نقد مشكل من حل ميشه ممنون ميشم كه راهنمايي كنيد؟

در پاسخ به: حسن

حتما بايد معاينه انجام شود. لطفا براي تعيين نوبت با
    ٢٢٣٦١٠٧٢ تماس بگيريد.

• Fazi

سلام من چند ماه یبوست دارم نزدیک سه هفته س در مقعدم خیلی درد دارم چن روزیه یه چیز کوچک هم از مقعدم بیرون زده وخیلی هم درد میکنه به نظرتون بیماری من بواسیره؟ایا نیاز به عمل داره؟

در پاسخ به: Fazi

براي پاسخ سوالات با ٢٢٣٦١٠٧٢ تماس بگيريد