سمهیث 1

درمان و جراحی آبسه مقعدی در زنان

آبسه مقعدی در زنان

آبسه اطراف مقعد چيست؟

در سراسر روده بزرگ و بويژه در نزديكي محل خروج مدفوع در لبه مقعد، غده هايي وجود دارند كه مانند غده هاي عرق ،مسئول ترشح موادي هستند كه بسته به نوع مواد مترشحه نقش خود را در تامين سلامت كلي بدن ايفا مي كنند. دهانه ي اين غده ها به داخل روده باز مي شودوترشحات آنها از اين طريق به داخل روده بزرگ تخليه مي گردد. اگر دهانه غده هایي كه در نزديكي مقعد هستند به دلیلی بسته شود، غده دچار عفونت میگردد و تدريجا متورم مي شود و حاوي چرك خواهد شد. اين حالت باعث ايجاد آبسه در نزديكي مقعد ميگردد.

مهم ترین و اصلی ترین علائم و نشانه های آبسه مقعدی و عفونت آنورکتال:

به دلیل تجمع عفونت در این بخش از دستگاه دفع مدفوع ، مقعد دچار درد و علائم دیگر می شود.
علاوه بر درد احساس تب ، بدن درد ، بی اشتهایی و بدی حال عمومی می کند. خیلی ها به اشتباه فکر می کنند که دچار سرما خوردگی شده اند، چون دقیقاً علائمی مانند سرما خوردگی همراه با بدن درد ، تب و گلو درد می دهد اما درحقیقت با یک معاینه ساده توسط متخصص بیماری های نشیمنگاه و هموروئید و.. این بیماری تشخیص داده خواهد شد.

انواع آبسه مقعدی

آبسه مقعدی ممکن است سطحی باشد و به صورت ورم همراه با درد شدید در لبه مقعد بروز کند. محل آبسه گرم تر از سایر نقاط است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف نیز همراه باشد.
 انواع سطحی آبسه های مقعدی، شایع ترین نوع آبسه های مقعدی هستند و در این مبحث فقط به توضیح این نوع پرداخته می شود.گاهی ممکن است چرک آبسه به قسمت های عمیق تر نفوذ کند وانواع عمقی آبسه های مقعدی را ایجاد کند.
آبسه مقعدی به تدریج متورم تر و دردناک ترمی شود، به طوری که راه رفتن و نشستن برای بیمار مشکل می شود. گاهی نیز به طور خودبه خود دهانه آبسه باز می شود و خون و چرک آن تخلیه می شوند و به دنبال تخلیه چرک از شدت درد کاسته می شود

راههای جلوگیری از بروز آبسه مقعدی یا عفونت آنورکتال

مثل همیشه جلوگیری بهتر از درمان خواهد بود و برای پیشگیری از ابتلا به آبسه و عفونت مقعدی بایستی نکات بهداشتی و تغذیه ای را دنبال کنید و تا حد ممکن بدن خود را در برابر این بیماری بیمه نمایید.

جلوگیری از یبوست و راههای ابتلا به آبسه مقعدی

بهترین راههای جلوگیری از آبسه مقعدی عبارت است از:

جلوگیری از ابتلا به یبوست
شستشو و طهارت مقعد با آب ولرم
اجابت مزاج با زور و فشار ممنوع چرا که یکی از اصلی ترین عوامل بروز بیماری های نشیمنگاه با زور زدن بروز و شدت می گیرد.در زنان باردار یبوست یکی از علایم شایع می باشد در نتیجه با استفاده مناسب از مواد غذایی حاوی فیبر تا حد زیادی می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.
برای پیشگیری از ابتلا به عفونت مقعدی از نشستن در جای مرطوب و خیس و سرد خودداری کنید
ایستادن و نشستن به مدت طولانی می تواند زمینه را برای ابتلا به آبسه مقعدی فراهم کند  بنابراین داشتن تحرک تا حد زیادی به پیشگیری از این موضوع کمک می کند.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ابتلا به آبسه مقعدی یا عفونت آنورکتال

برای جلوگیری از ابتلا به یبوست و به دنبال ان مشکلات مقعدی باید تا حد ممکن از غذاهای پرفیبر استفاده کنید که این برنامه و رژِیم غذایی ضد یبوست شامل:
•    نان و غلات سبوس دار
•    مصرف آب و مایعات طبیعی به اندازه حداقل 6 الی 8 لیوان در روز
•    مصرف میوه ها و سبزیجات خام به خصوص مصرف میوه ها با پوست

میوه و سبزیجات و تغذیه مناسب برای پیشگیری از آبسه مقعدی

راههای درمان آبسه مقعدی و عفونت آنورکتال:

در درمان آبسه مقعدی متخصصان بیماری های نشیمنگاه از چندین روش استفاده می کنند.

برای درمان آبسه مقعدی و عفونت شدید آنورکتال

در مواردی که آبسه به طور خودبه خود تخلیه نمی شود، تنها روش قطعی درمان، برش دادن آبسه و تخلیه آن است. به دنبال خروج چرک که با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی و توسط جراح انجام می شود، از شدت درد کاسته می شود.
 پس از تخلیه چرک لازم است که بیمار 3 تا 4 مرتبه و هر بار به مدت 20 دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد

اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک جراح، چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار شروع می شود.
در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد. معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد.

درباره ما

تكنولوژي Co2 Fractional با تولید ستون‌هاي چند ميكروني از نور ليزر در پوست همراه با قابليت تنظيم تعداد نقاط،‌ انرژي ليزر را به عمق‌هاي گوناگون درم انتقال داده و با ايجاد تاثیر حرارتي سبب بازسازي كلاژن‌ها و كلاژن‌ سازی جديد از راه تحريك فيبروبلاست‌ها مي‌شود. در اين سيستم به بخاطر آسيب حداقل به اپیدرم ميزان ريسك عفونت و عوارض به شدت كاهش يافته و طي 48 ساعت فرد توانایی به انجام فعاليت‌هاي روزانه خواهد بود.

ساعات کاری

• شنبه9:00am - 9:00pm