سمهیث 1

بخش تغذیه

درمان و جراحی زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین بیماری های منتقله از راه تماس جنسی است. زگیل تناسلی در قسمت ناحیه تناسلی زنان و مردان بروز می کند. این زگیل ها کوچک و برآمده هستند. در بیشتر موارد این زگیل ها خیلی کوچک هستند و دیده نمی شوند.

علت بروز این نوع زگیل همانند زگیل سایر قسمت های بدن، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است.
برخی از انواع HPV تناسلی باعث زگیل تناسلی می شوند. در حالی که بقیه انواع آن می توانند باعث سرطان شوند.
واکسن برخی از انواع HPV تناسلی وجود دارد.

علائم زگیل تناسلی در زنان

در زنان، زگیل های تناسلی می توانند روی فرج، دیواره واژن، بین واژن و مقعد و روی دهانه رحم رشد کنند.
همچنین در صورت داشتن رابطه زناشویی از راه دهان، می توانند در قسمت دهان و گلو نیز رویت شوند.

علائم زگیل تناسلی عبارتند از

- برآمدگی های کوچک و همرنگ پوست یا بیرنگ در ناحیه تناسلی
- چندین زگیل تناسلی می توانند در یک جا جمع شوند و شبیه گل کلم گردند
- خارش و احساس ناراحتی در ناحیه تناسلی
- اغلب زگیل های تناسلی به قدری کوچک و صاف هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند. اما گاهی اوقات به شکل چند دسته بزرگ هستند.

چه موقع نزد پزشک برویم؟

هر موقع شما و یا همسر شما دچار زگیل در ناحیه تناسلی شد، به پزشک مراجعه کنید.

علل زگیل تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باعث بروز زگیل در بدن می شود.
بیش از 40 نوع HPV وجود دارد که بیشتر ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می دهند.
HPV تناسلی از راه تماس جنسی منتقل می شود.
در بیشتر موارد سیستم ایمنی بدن، این ویروس را از بین می برد و هرگز دچار علائم این نوع عفونت نمی شوید.

عوامل خطر زگیل تناسلی

عواملی که احتمال ابتلا به ویروس HPV تناسلی را افزایش می دهند، عبارتند از:
- داشتن رابطه جنسی نامشروع
- ابتلا به یک نوع بیماری مقاربتی دیگر

عوارض زگیل تناسلی

سرطان: ویروس HPV تناسلی می تواند باعث سرطان گردن رحم شود. همچنین باعث سرطان فرج، سرطان سوراخ مقعد و سرطان آلت تناسلی در مردان می شود.
البته این ویروس همیشه باعث سرطان نمی شود، اما زنان باید آزمایش پاپ اسمیر را برای تشخیص این عفونت ویروسی به طور مرتب انجام دهند.
 مشکلات بارداری: زگیل تناسلی در زنان باعث بروز یک سری مشکلات در طی بارداری می شود.
این زگیل ها می توانند به قدری بزرگ شوند که ادرار کردن را دچار مشکل کنند.
زگیل های دیواره واژن، توانایی باز شدن واژن را در طی زایمان طبیعی کاهش می دهند.
به ندرت، نوزاد متولد شده از یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی، دچار زگیل در ناحیه گلو می شود. چنین نوزادی ممکن است برای پیشگیری از انسداد راه تنفسی در گلو (خفگی)، نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

تشخیص زگیل تناسلی

به دلیل اینکه اغلب پیدا کردن زگیل های تناسلی مشکل است، پزشک ابتدا یک محلول استیل اسید ملایم را روی ناحیه تناسلی فرد مبتلا می ریزد تا هر نوع زگیل سفید شود. سپس از طریق میکروسکوپ آن ها را می بیند.

1- تست پاپ اسمیر

زنان بایستی به طور منظم معاینه لگن توسط پزشک و آزمایش پاپ اسمیر (تصویر کناری) را انجام دهند تا تغییرات واژن و دهانه رحم در اثر زگیل تناسلی یا علائم زودرس سرطان گردن رحم مشخص شود.
در این آزمایش، پزشک نمونه ای از سلول های گردن رحم (ناحیه بین واژن و رحم) را بر می دارد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

2- تست HPV

فقط انواع کمی از HPV تناسلی باعث سرطان گردن رحم می گردد.
نمونه ای از سلول های گردن رحم برای تشخیص انواع سرطان زای HPV آزمایش می شود. این آزمایش برای زنان 30 سال به بالا توصیه می شود. این آزمایش در زنان کمتر از 30 سال نیاز نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها معمولا انواع سرطان زای HPV تناسلی را از بین می برد.

درمان زگیل تناسلی

اگر زگیل تناسلی باعث ناراحتی فرد نشود، نیازی به درمان ندارد.
اما اگر باعث خارش، سوزش و درد ناحیه تناسلی شود و یا اگر شکل زگیل ها باعث ناراحتی روحی در فرد شود، پزشک می تواند با دارو و یا عمل جراحی آن ها را از بین ببرد، اما ممکن است بعد از درمان عود کنند.

1- داروها: پزشک متخصص یک سری کرم ها و پمادهای دارویی را برای رفع زگیل های تناسلی تجویز می کند که مستقیما روی پوست مالیده می شوند.
2- عمل جراحی: عمل جراحی برای برداشتن زگیل های زیر انجام می شود:
- زگیل های بزرگ
- زگیل هایی که با دارو برطرف نشده اند
- اگر باردار هستید و نوزاد هنگام زایمان طبیعی با این زگیل ها تماس پیدا می کند

انواع جراحی جهت درمان زگیل تناسلی در زنان

- سرما درمانی (منجمد کردن زگیل با نیتروژن مایع)
- سوزاندن زگیل با برق (الکترو کاتری)
- بریدن زگیل با وسایل مخصوص جراحی: برای این عمل، نیاز به بی حسی موضعی است.
- لیزردرمانی: هزینه این روش گران است و معمولا برای زگیل های شدید و گسترده و زگیل هایی که به سختی درمان می شوند، استفاده می گردد.

پیشگیری از زگیل تناسلی در زنان

استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی ، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به زگیل های تناسلی را کاهش می دهد.
تزریق یک واکسن به نام گارداسیل (Gardasil) از ابتلا به انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می شوند، جلوگیری می کند.
کمیته ملی پیشگیری از بیماریها با واکسیناسیون پیشنهاد می کند که  واکسیناسیون روتین
برای تمامی دختران سن 11 و 12 سال انجام شود ونیز دخترها و زنهایی که سن 13 تا 26 دارند اگر قبلا واکسن را دریافت نکرده باشند، واکسینه شوند.

درباره ما

تكنولوژي Co2 Fractional با تولید ستون‌هاي چند ميكروني از نور ليزر در پوست همراه با قابليت تنظيم تعداد نقاط،‌ انرژي ليزر را به عمق‌هاي گوناگون درم انتقال داده و با ايجاد تاثیر حرارتي سبب بازسازي كلاژن‌ها و كلاژن‌ سازی جديد از راه تحريك فيبروبلاست‌ها مي‌شود. در اين سيستم به بخاطر آسيب حداقل به اپیدرم ميزان ريسك عفونت و عوارض به شدت كاهش يافته و طي 48 ساعت فرد توانایی به انجام فعاليت‌هاي روزانه خواهد بود.

ساعات کاری

• شنبه9:00am - 9:00pm