خارش مقعد

یك بیماری شایع بوده و دلایل متعددی دارد اما قابل درمان است  و دو دسته غلت دارد یكی علل پوستی و دیگری علل داخلی:

١- علل پوستی

اگزما یا درماتیت
سایش بیش از حد پوست مقعد حین شستشو بعد از دفع

استفاده ازمواد شوینده حاوی عطر و رنگ مثل صابونهای عطری

استفاده  از دستمال كاغذی عطری و رنگ دار برای خشك كردن مقعد

پسوریازیس

٢- علل داخلی

زایده های پوستی اطراف مقعد

عفونتهای قارچی، انگلی و غیره

نشت مدفوع در اثر بی اختیاری

فیشر یا شقاق مقعد

همورویید

اسهال

مواد غذایی مثل فلفل، نوشیدنی های الكلی، نوشیدنی های كافئین دار، انواع آجیل وگوجه فرنگی

علایم خارش مقعدی

شامل قرمزی ، التهاب و تورم، زخم، سوزش و خارش بوده و هرگاه كه منجر به اختلال در زندگی روزمره شود نیار به بررسی و درمان دارد.

درمان خارش مقعدی

بسته به علت ایجاد آن درمان مناسب تجویز میگردد مثلا در موارد عفونتهای قارچی و انگلی دارو و پماد مناسب داده میشود و در مورد زایده های پوستی برداشتن آنها با لیزر co2 و بصورت سرپایی انجام میگردد و در مورد شقاق یا فیشر وهمور یید اگر درمان دارویی پاسخ ندهد اقدام به جراحی با لیزر co2 میشود كه بدون بستری و بیهوشی است و بیمار براحتی بعد عمل سركار خود حاضر میشود و در مواردی كه علت مواد غذایی باشد با حذف آن ماده غذایی بهبود صورت میگیرد.

یك سری اقدامات كلی مثل عدم استفاده از صابون عطری و خشك نكردن مقعد با دستمال كاغذی رنگی وخشك كردن با باد ملایم سشوار و مالیدن وازلین بدرمان كمك میكند.

پیشگیری خارش مقعد چگونه است؟

روش زندگی سالم و ورزش منظم و مواد غذایی سالم  همراه با استفاده از شوینده های مناسب در جلوگیری از ایجاد بیماری كمك كننده است.