اسلایدر بخش زنان

رایج ترین بیماری های مقعدی یا نشیمنگاه در بانوان

بیماری های مقعدی در بانوان

1. هموروئید ترومبوزه ( هموروئید بیرونی )
  2. هموروئید داخلی ( بواسیر )
  3. شقاق یا فیشر
  4. آبسه مقعدی
  5. سینوس مویی یا  کیست پیلونیدال
  6. یبوست یا خشکی مزاج
  7. کولیت روده
  8. زگیل تناسلی

در ادامه به معرفی، علل و درمان شایع ترین بیماری های مقعد در بانوان می پردازیم.

بواسیر در بانوان

بواسیر در بانوان شایع ترین بیماری مقعدی است در حقیقت نیمی از افراد تا سن 50 سال، بواسیر را تجربه می‏کنند. بواسیر وریدهایی در ناحیه مقعدی است که به هر علتی مانند فشار بیش از حد به پایین راست روده و ناحیه مقعدی وارد میشود،ایجاد میشود که به طور غیرطبیعی این وریدها متورم می‏شوند. این فشار زیاد می‏تواند به علت زور ‏زدن برای دفع مدفوع باشد، اکثرا در اثر اسهال مزمن و یبوست، حاملگی، پیری یا علل دیگر میتواند رخ دهد. بواسیرهای خارجی به صورت توده نرم و متورم و یا توده سفت در اطراف ناحیه مقعدی ظاهر می‏شوند و بواسیرهای داخلی در داخل کانال مقعدی ایجاد می‏شوند.

نشانه های بواسیر در بانوان

شایع ترین علایم بواسیر شامل خارش و خونریزی، بیرون زدگی و درد می‏باشد. خونریزی اغلب به دنبال دفع مدفوع اتفاق می‏افتد. بواسیر ممکن است افتادگی پیدا کند (به بیرون بلغزد) و از راه مقعد بیرون بزند. درد در طی حرکات روده یا بعد از تحریک بواسیرها اتفاق می‏افتد. در خیلی از موارد، علایم در عرض چند روز فروکش  می‏کند. اگر علایم تداوم داشته باشند بهتر است به پزشک مراجعه کنید. راه های زیادی برای پیشگیری و درمان بواسیر وجود دارد. پزشک به شما کمک خواهد کرد تا مناسب ‏ترین درمان را بر پایه شدت علایم انتخاب کنید.

تغییرات عادات غذایی و نحوه زندگی

تغییر عادت غذایی

به طور منظم بیرون روی را افزایش دهید و با خوردن آب فراوان و خوردن میوه‏ها، سبزیجات، سبوس و حبوبات قوام مدفوع را نرم نگه دارید. تداوم نظم حرکات روده می‏تواند باعث بهبود یا جلوگیری از یبوست و زور ‏زدن شود. شایع ترین علت خارش معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است.

درمان بواسیر در خانه برای بانوان

نشستن در داخل تشت آب گرم روزانه چند بار، کمک به کاهش ورم خواهد کرد و منطقه گرفتار را تسکین می دهد. این کار بایستی 10 تا 15 دقیقه طول بکشد و در صورتی که به دنبال دفع مدفوع (بیرون روی) باشید بیشترین اثر را خواهد داشت.

درمان موضعی بواسیر

بسته به شدت شکایت شما، پزشک ممکن است کرم هیدروکورتیزون یا کف آن را برای خلاصی از التهاب و درد توصیه کند. بسیاری از داروهای مربوط به بواسیر، بدون نسخه قابل تهیه هستند، یا پزشک ممکن است داروی قوی ‏تری تجویز کند.

درمان جراحی بواسیر

در بعضی از موارد، بواسیر به قدری شدید است که احتیاج به جراحی دارد. روش‏های جراحی متعددی برای بواسیر وجود دارد که پزشک میتواند بنا بر تشخیص هر کدام را انتخاب نماید. درحال حاظر جراحی لیزر بواسیر که نوین ترین روش آن می باشد به دلیل به حداقل رساندن درد و خون ریزی همچنین دقت بالای دستگاه لیزر بهترین و مطمئن ترین روش درمان این بیماری می باشد. این روش در یک روز و داخل مطب انجام می شود و نیاز به مراقبت چندانی ندارد.

مقعد خارش دار در بانوان

خارش مقعد در بانوان

اشاره به خارش داخل و اطراف مقعد در بانوان می باشد. حالتی است که هم بچه ها و هم بزرگسالان را درگیر می‏کند. به طور کلی علایم با رعایت بهداشت شخصی فروکش می‏کند. در موارد شدید ممکن است که بیمار از درمان دارویی هم استفاده نماید.

علل مقعد خارش مقعد در بانوان

شایع ترین علت خارش معقد، بهداشت بد و نامناسب و یا افراط در بهداشت است. سایر علل شامل بواسیر، انگل‏ها بویژه کرمک، عفونت‏های پوستی و واکنش‏های حساسیتی خاص می‏باشد (اما به آنها محدود نمی‏شود). مصرف موادغذایی مانند قهوه، چای، نوشابه سیاه و مرکبات ممکن است با خارش ناحیه مقعد همراه شوند. همچنین البسه تنگ و چسبان می‏توانند با خارش ناحیه مقعد همراه باشند.

درمان خانگی خارش مقعد در بانوان

درمان خانگی خارش مقعد

• پوشیدن لباس های گشاد (شل) ممکن است علایم را تسکین بخشد.
  • عدم مصرف بعضی از غذاها از قبیل مرکبات، قهوه و نوشابه سیاه ممکن است کمک کننده باشد.
  • بهداشت مناسب خیلی مهم است. با احتیاط تمیز کردن ناحیه گرفتار توسط آب تمیز و به دنبال آن مصرف پودر تالک عموماً مۆثر است.

درمان دارویی

برای درمان موارد مقاوم، خارش مقعدی ممکن است احتیاج به مصرف کرم‌های موضعی هیدروکورتیزون یا کف‏ ها در ناحیه گرفتار داشته باشید این محصولات می‏ توانند در تسکین علایم بسیار مۆثر باشند. که پزشک بنا بر تشخیص درمان مناسبی را توصیه خواهد کرد.

شقاق مقعد در بانوان

شقاق‏ ها، پارگی‏ های کوچک در کانال مقعدی هستند. این پارگی ها معمولاً در طی عبور مدفوع سفت یا بزرگ بر روی بافت مقعدی ایجاد می‏شوند. شقاق های مقعدی شایع بوده و معمولاً بدون درمان خاصی ترمیم می‏یابند. در بعضی از بیماران، وقتی که شقاق‏ها ترمیم نیابند این حالت مزمن می‏شود.

علایم شقاق در بانوان

بیماران مبتلا، درد را در حین دفع مدفوع تجربه می‏کنند. درد ممکن است بعد از اتمام بیرون روی طول کشیده و تا بیرون روی بعدی فروکش نماید. سایر عوارض می‏توانند شامل خونریزی، خارش و ترشح باشند.

درمان شقاق

برای درمان بیماری شقاق لازم است در همان مراحل اولیه پیش از آن که بافت عضلانی زیر این ناحیه آشکار شود درمان شود در غیر این صورت بیماری دیگر به درمان خانگی جواب نمی دهد و نیاز به جراحی خواهد داشت. درمان خانگی اگر در مراحل اولیه شقاق برای درمان موثر است و در صورتی که بیماری پیشرفت کند تنها برای افزایش سرعت درمان موثر است.

درمان خانگی

شل کننده ‏های مدفوع کمک به کم کردن درد خواهند کرد و نشستن در وان آب گرم یا به کار بردن حوله ‏های گرم در منطقه گرفتار، ناراحتی را آرام خواهند نمود.

درمان دارویی

کرم ‏ها، کف‏ ها، پمادها یا شیاف ‏ها ممکن است در کاهش درد مفید باشند و منطقه گرفتار را لغزنده کنند. خیلی از این محصولات بدون نسخه قابل دسترس هستند، یا پزشکتان ممکن است داروی قوی ‏تری تجویز کند. بسیاری از بیماری‏ های ناحیه مقعد، به راحتی قابل درمان هستند. در صورتی که بیماری مقعد شما، با سایر اختلالات پزشکی همراه است، بهتر است در صورت تداوم علائم، به پزشک مراجعه کنید.

درمان با جراحی

در مواردی که بیماری پیشرفت کرده و درمان دارویی جواب نمیدهد و یا بیماری بهبود یافته و دوباره عود کرده از جراحی برای درمان شقاق استفاده می شود، درحال حاظر بهترین و موثر ترین روش جراحی این بیماری لیزر شقاق می باشد. این روش برای زنان نیز بهتر است چرا که در یک جلسه در مطب انجام می شود و بیمار از روز بعد می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد، به علاوه این که پس از درمان به مراقبت خاصی نیاز ندارد.

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد لیزر شقاق هستید اینجا کلیک کنید

آبسه مقعدی در بانوان

آبسه مقعد در بانوان

به حفره ی عفونی و پر از چرک نزدیک مقعد آبسه مقعدی گفته میشود. به دلیل آسیب رسیدن به غدد مترشحه داخل مقعد بدلیل عبور مدفوع خشک یا مدفوع اسهالی ،این غدد ممکن است عفونی شده و آبسه مقعدی ایجاد شود.

علائم آبسه مقعدی در بانوان

آبسه مقعدی معمولا با درد و تورم اطراف مقعد همراه است.این درد بر خلاف درد مربوط به شقاق  مقعد که غالبا در زمان دفع ایجاد میشود، درد دائمی است و به خصوص با زور زدن و عطسه یا سرفه بدتر میشود.علاوه بر درد ممکن است تب و لرز و خستگی نیز از علائم همراه در آبسه مقعدی باشد. بیماران مبتلا به فیستول بیشتر از خروج چرک از سوراخ فیستول و خارش رنج میبرند.

درمان آبسه مقعدی

آبسه مقعدی چگونه درمان میشود؟ تنهاراه درمان آبسه مقعدی،تخلیه آبسه با ایجاد برش روی پوست محل آبسه است که معمولا در موارد آبسه های بزرگ و عمیق بیمار حتما در بیمارستان باید بستری و این عمل در اتاق عمل توسط جراح متخصص شقاق مقعد انجام شود.

توجه: مصرف آنتی بیوتیک به هیچ وجه جایگزین تخلیه آبسه نیست زیرا آنتی بیوتیک ها نمیتوانند به عمق حفره آبسه نفوذ کنند.

به دنبال خروج چرک که با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی که توسط جراح انجام می شود، از شدت درد کاسته می شود. پس از عمل جراحی، بیمار معمولا عصر همان روز یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شود. پس از تخلیه چرک لازم است که بیمار ۳ تا ۴ مرتبه و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه در لگن آب گرم حاوی چند قطره بتادین بنشیند تا محل چرک ضدعفونی شود و پس از خشک کردن موضع، آن را پانسمان کند. این کار تا رفع کامل التهاب که حدود دو هفته است ادامه می یابد.

لیزر آبسه مقعدی

این روش نسبت به جراحی سنتی بسیار راحت تر و موثر تر می باشد، لیزر آبسه مقعدی نوین ترین روش درمان آن می باشد، این عمل در مدت ۱۵ الی ۳۰ دقیقه داخل مطب انجام شده و بیمار فقط با گذراندن یک روز استراحت می تواند فعالیت های روزانه را از سر بگیرد. این روش با حداقل درد و خون ریزی انجام می شود و نیازی به پانسمان داخلی ندارد. با توجه به این مزایا این روش مناسب ترین روش برای زنان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لیزر آبسه مقعدی کلیک کنید

درمان دارویی آبسه مقعدی

درمان خانگی دارویی آبسه مقعد

اگر التهاب شدید باشد، بر اساس نظر پزشک متخصص شقاق مقعد، چرک خشک کن تزریقی یا خوراکی نیز برای بیمار شروع می شود. در صورت وجود درد ناشی از برش، می توان از داروی مسکن استفاده کرد معمولا التهاب پس از حدود یک هفته فروکش خواهد کرد.

دکتر خانم برای درمان بیماری های مقعدی

کلینیک لیزر زیبایی شفا

مقالات پرشکی

بخش تغذیه

women contact

درباره ما

این مركز اولین مركز درمان بیماریهای مقعد با لیزر از سال ١٣٨۴ میباشد و در طی این مدت بیش از پنجاه هزار مراجعه كننده و بیش از پانزده هزار عمل با لیزر در ان انجام شده كه منجر به كسب تجربه بسیار بالایی نزد پزشكان شاغل در ان گردیده است و هر روز نیز به ان افزوده میگردد. در این مركز مراجعین ابتدا توسط پزشكان متخصص خانم و آقا معاینه و پس از تشخیص بیماری راهكار مناسب به بیمار ارایه میگردد این درمان میتواند شامل درمان دارویی یا درمان با لیزر باشد كه در هر صورت باعث بهبود سریع بیمار بدون بستری شدن در بیمارستان و بیهوشی است و از روز بعد بیمار میتواند سر كار خود حاضر شود.

ساعات کاری

• شنبه۱۰ - ۱۳ | ۱۷ - ۲۰